lördag, november 24, 2007

Adventskalender för paket

Min gamla adventskalender för paket som jag haft hela min uppväxt är totalt borta. Mamma har letat igenom hela huset utan resultat och jag som hade tänkt använda den till Franks paket. Det hade varit så roligt att använda samma men nu har jag gett upp hoppet och beslutat mig för att göra en själv. Magnus och jag har suttit och klurat lite ikväll, eller jag har tänkt och ventilerat mina idéer för Magnus. Saken är den att det får inte blir för krångligt eftersom det snart är första advent och kalendern i sig får inte ta för stor plats eftersom den ska förvaras någonstans resten av året också.

Idé nummer ETT var att göra en enkel sak med en lina och numrerade klädnypor, men det kändes för trist (ungefär som denna från Blå Elefant)


Idé nummer TVÅ var att göra ungefär som en tygtavla och spänna upp ett fint jultyg och sy fast ringar på det. Den idén skulle tyvärr dock bli för skrymmande även fast jag gillar den väldigt mycket.

Idé nummer TRE var att använda mig av en vit tavellist från IKEA fästa 24 krokar på dess undersida och hänga paketen där. Tavellisten skulle jag kunna pynta med diversa tomtar och träbokstäver med orden GOD JUL eller typ FRANKS KALENDER. Probelmet med denna är att man skulle behöva borra fast den på två ställen i väggen och det känns inte så trevligt eftersom den bara ska hänga över jul.

Idé nummer FYRA som jag typ bestämt mig för tar inte så stor plats och är lagomt krävnade att fixa. Tanken är at jag ska köpa en träpinne ungefär 2-3 cm i diameter och 1 meter lång, måla den vit och fästa en fin grövre tråd eller sidenband i varje ände för upphägning med bara ett hål i väggen. På den här pinnen ska jag placera ut 24 (!)tomtar som jag ska köpa och göra från Panduro (se bild).

Magnus har lovat att hjälpa mig att måla dessa. På deras hjärtan ska jag skriva numren 1-24 som jag tycker är obligatoriska för en kalender. Under respektive tomte (på pinnens undersida) ska Magnus fäst en liten krok där man kan hänga fast dagens paket. Paketen kan man hänga i olika höjd beroende på storlek så tar de mindre plats. Denna variant tar dessutom väldigt lite plats då det egentligen bara är en pinne med tomtar på.

Vad tror ni om min idé?

****
VILL NI SE HUR KALENDERN BLEV? Kika här! Min adventskalender för paket blev superfin.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Verkar jobbigt att måla tomtar men du gillar ju att greja,tråkigt att jaginte hittar grankalendern till dej men jag har gett upp vet inte vart jag ska söka.Alva och Vilgot hälsar till Frank att dom varit ute och åkt snowracer nu på morron,det snöar! Kramar mamma

Anonym sa...

Jag tycker det låter jättebra! Du är så påhittig du!

Livet i byn sa...

Låter fint... Är fortfarande förkyld.. får höras i kväll som det blir något IKEA eller om vi får skjuta det någon dag. Kram

Smurfan sa...

Hej! Det låter som en fin idé, men som sagt verkar lite jobbigt att måla 24 tomatar och borra i krokar! Det kanske kan vara en kul aktivitet att göra tillsammans. Många kramar till hela familjen!