onsdag, november 21, 2007

Ryan Adams lite trist och lam men grym ändå

Igår var Magnus och jag och tittade på Ryan Adams på China teatern. Samma teater som jag för 10 år sedan var och tittade på musikalen Fame tillsammans med min mamma och Anette Larsson och hennes mamma. Då satt jag i en av de röda stolarna på den intima, ganska lilla teaterna och blev mer eller mindre förälskad i Peter Jöback. Det var en mycket angenäm upplevelse och ändå sedan dess har jag haft ett särskit gott öga för Mr Jöback och så fort jag lyssnar på cd från samma musikel så kan jag minnas känslan jag hade då jag satt där. Första låten på cd hoppade jag alltid över eftersom den påminde för mycket om musikalen och min Peter Jöback- upplevelse, det gjorde för ont helt enkelt eftersom jag var småkär i killen som sjung.

Upplevelsen igår låg inte på samma nivå, jag blev inte kär i killen som sjung och jag tror inte att jag kommer att minnas känslan för evigt. Kvällen började med att Magnus och jag strosade lite på NK och tittade på dera julskyltning och alla fina saker de har på sin glas och porslin avdelning.




Därefter gick vi till Berns och tog ett glas vin i väntan på att vi skulle få vårt bord 18.30. Det är otroligt fint inne på Berns med högt till tak, mulliga färger som blandas med gulddetaljer och gigantiska ljuskronor. Det var mysigt och avspänt att sitta i en av deras soffor tillsammans med Magnus och prata lite.



När vi fick vårt bord och den mat som ingick i biljetten i form av en Bentolåda (Japansk trälåda med olika fack för olika maträtter) som var det över förväntan. Maten och servicen var god och det ingick även efterrätt. Jag hade förväntat mig mycket sämre, fråga mig inte varför. i vilket fall som helst så var efterrätten en nya favorit till mig, Creme Brulée gjord på vit choklad- jag har aldrig ätit det förut men åh så gott det var! Vi drack Japansk öl som var ljus och god, definitivt en sort jag kommer att köpa igen.





Maten serverades på Berns och sedan så gick vi till huset bredvid som är China teatern för att titta på konserten. Den drog igång någon minut efter utsatt tid. Bandet kom in på scenen, Ryan ställde sig med sin gitarr vid sin mick och började att sjunga. Sedan stod han där som en liten mus och sjung utan att säga ett ord till publiken, utan att ens titta upp. Jag rokar inte gå mer ingående på själva konserten. Ryan sjung och spelade verkligen väldigt väldigt bra. Inte en falsk ton eller falskt ackord på hela konserten, men han hade ett väldigt sjå med tekniken. Efer varje låt gick han några steg bakåt och pratade i ngn form av walkie talkie med sin personal (vi hörde förstås inte vad han sa men jag antar att det var om ljudet han gnällde). Detta skedde alltså efter varje låt och jag kände SKIt i det och kör på bara och prata med oss istället för ljudkillarna! Han bröt till och med konserten två gånger med 5-10 minuters pauser för att fixa med tekniken och ljudet.

Efter två timmar så mjuknade han upp och hade faktiskt lite mellansnack, då blev det personligt och intimt på ett sätt som man önskar att det hade varit oftare. China Teatern är inte så stor och gör att man kommer väldigt nära och med Ryans röst och musik så hade det kunnat bli magiskt men det blev bara bra men trist och tråkigt, tyvärr. Bäst under kvällen var låtarna I thought myself how to grow old och Cold Roses- då fick jag rysningar. (Lyssna här då han sjung I thought myself how to grow old på Letterman)Satt annars och väntade på Magnolia Mountain som aldrig kom. Den fantastiska konsertupplevelsen uteblev men jag lämnade ändå China teatern med stor respekt för killen på scenen, hans röst och musikalitet är helt otrolig, imponerande men han gör sig tyvärr lika bra på stereon hemma.



Två rader precis bakom oss satt Fame Factory eller om man så vill Barbados Mattias, glömde att fråga honom om han tyckte att konserten var lika lam som jag.


***
Bentolådans meny i helhet och min kommentar om varje:

MISOSOPPA MED TERIYAKILAX - Godare än vanligt misosoppa tack vare att laxsmaken även kändes i själva soppan.

SPICY TUNA SUSHIROLL- Som sushi smakar, väldigt gott!

VIETNAMESISK VÅRRULLE MED GRÖN PAPAYA OCH CHILIDRESSING- God vårrulle med lite speciell syrlig smak.

STEKT FLÄSK- OCH JORDNÖTSDUMPLING MED INGEFÄRSSÅS- God sås men dumplingarna kund ejag inte alls med, åt upp en och lämnade den andra.

CHILIGLASERAD VÄSTERHAVSTORSK MED WENG CAI OCH LOUTSROTSCHIPS- Va, är detta torsk? Den smakar mer som MArulk, så saftig, vit och väldigt god, att torska kunde smaka så här kom som en glad överraskning och tar torsken till nya dimensioner!

HOISINSTEKT ANKBRÖST OCH SALLAD MED GURKA OCH WAKAME- Godast av alla rätter, lagomt rosa och saftig, otroligt god smak och gurksalladen var också väldigt söt och god.

GOAN RIS- Sushris med andra ord, alltid sött och gott!

VIT CHOKLADBRÛLÉE MED PASSIONS- OCH SAFFRANSSOPPA- En ny favorit som jag måste pröva på att göra hemma med Magnus gasolbrännare, jag ville ha mer, mer, mer!!!

***

En sista kommentar till Ryan Adams konsert: Trots att jag upplevde konserten som trist och lam stundvis då vi satt och lyssnade under de 2 timmar och 45 minuter som den höll på kan jag idag ändå tycka att den var bra. Igår ville jag ge betyget 2 på en skala till 5 men idag är jag nog inne på en trea. Ni skulle ha hört de passager då Ryan och en till två andra killar sjung stämsång- otroligt proffsigt och vackert. Musik i ren och klar klang, helt enkelt! Och han sjunger ju felfritt och så hima bra, grymt bra, imponerande!

2 kommentarer:

Tilde sa...

Vilken nostalgitripp man fick nu när man läste detta inlägg, jag minns fame på China som igår... Åh ja, precis som du och säkert alla andra tjejer i vår ålder så var jag också kär i Peter efteråt. Man sparade på häftet man fick och biljetten, ja helt sjukt var det! Mamma och jag var för två år sedan och lyssnade på Peter Jöbacks julkonsert på Cirkus, mer jul än så har jag aldrig upplevt!! Jag kan säga att det var inte långt ifrån att jag återigen blev kär i mannen där framme, han pratar så fint och mjukt och till motsats från vad du berättar om Ryans konsert så pratade han mellan varje sång och verkligen berättade om sina egna jular och ja, när man går därifrån känns det som att man känner honom och man vill bara sitta kvar. Hur som helst så var jag i allafall fram och önskade honom God Jul när jag köpte hans julskiva och han blev glatt överraskad av att någon pratade med honom istället för att bara fråga om autografen, kul kul!! Nåja, nu svävade jag iväg...

Anonym sa...

http://lumerkoz.edu I want to say thanks!, http://www.lovespeaks.org/profiles/blogs/buy-zyrtec palace http://soundcloud.com/acyclovir cityofboston prado http://www.lovespeaks.org/profiles/blogs/buy-enalapril bluffs http://rc8forum.com/members/Buy-Zanaflex.aspx marseilles http://soundcloud.com/prozacz representen lviii