fredag, november 16, 2007

Från Idol til julstök

Idol är slut och fel person åkte ut, men det känns som om det inte riktigt spelar någon roll eftersom förr eller senare kommer alla att åka ut och kvar står topp duon (trion kanske?) sedan dag ett kvar. Jag har förflyttat mig till köket och tänt lite ljus här och sitter och knåpar ihop en inbjudan till en julmyskväll med några vänner här i Stockholm. Tanken är att Magnus och jag ska bjuda på en lättare julmåltid och glögg och att de kommer hit med varsitt hemligt paket, värde 5o kronor med ett innehåll på bokstaven A. Det blir lite sejsad julklappsutdelning a la Kattis, lite mat, lite julöl, lite glögg och sedan hade jag tänkt att vi skulle spela lite spel, det var sååå länge sedan sist nu. Kattis vill alltid spela men ingen vill spela med henne...

Som ni märker lever mina tankar fortrarande kvar i julstöket. Sån är jag, så fort den mörka tiden nalkas är det julen som ligger mig varmast kring hjärtat och jag funderar mycket på hur man skall uppnå julstämning på bästa vis och hur man ska få ut det mesta av julen på det bästa sättet. Jag längtar oerhört mycket till nästa jul då vi kommer att bo i vår större, sprillans nya lägenhet. Då ska det pyntas och grejas! Jag minns vår första och enda jul i vår fina trea på Neptunigatan i Sundsvall. Då hade vi plats för en jättefin julgran som min pappa huggit, de röda sammetsgardinerna passade så bra i vardagsrummet och den långa julälgen och tomten från Sia stod så fint i det låga vardagsrumsfönstret. på balkongen hade vi också en julgran med massor, massor med småa ljus som blänkte vackert i decembermörkret. Man såg granen från frukostbordet och det gav en härlig känsla varje dunkel vintermorgon innan jul. Jag hoppas att den känslan kan infinna sig nästa år i vår nya lägenhet också! i år blir det varken gran inne eller ute. Jag ska pynta balkonräcket med ljus förstås och pynta en liten, liten plastgran som jag fick av mamma för många år sedan, mest för Frank skull. Jag HATAR plastgranar och tycker att om man har en platsgran men man nästan lika gärna vara utan. Jag vill känna doften, känna barren och se ojämnheterna i granens uppbyggnad. Jag vill bedömma den från en skala mellan 1-10 varje år bara för att inse att min pappa ALLTID hittar 10-poängare. Han är fenomenal på att hitta fiiina granar, snud på perfekta.

Nej, nu ska jag ta och jula mig i sängen och drömma om att tomtenissen som jag bor med snart också kommer och lägger sig.

1 kommentar:

Tilde sa...

Jag längtar och planerar jag med, är så underbart med julen! Har redan hittat en perfekt julklapp på B till dig!!! Vi hoppas innerligt på huset i Stöde men det drar ut på tiden sånt här, jag vill flytta nu! Men men som du sa, nästa år bor man nog annorlunda och då blir det roligare med julen, då kanske vi till och med kan fira julen hemma med Tilde och de andra kan komma till oss, kan du tänka dig vad mysigt! Kram kram