tisdag, oktober 30, 2007

En kopp te och en blogg

Nu sitter jag här vid köksbordet med en kopp te, NKs chaiblandning "Ett grönt sencha te smaksatt med kardemumma, kanel, kryddnejlika och ingefära", inte helt lyckad smakmässigt dock då nejlikorna har tagit över all kardemumma smak. Jag måste in på en Indiska och köpa deras chaite för det är mycket godare. Dyrast är med andra ord inte alltid bäst.

Jag skrev förre veckan att Frank inte varit sig själv på en längre tid, det vända i hgelgen och nu är han tillbaka i den härliga form som jag känner igen honom i. Han pratar, han skrattar, han leker, han busar med sin mamma och sin pappa, han går inte omkring och smågnäller som han gjorde hela förra veckan. Han har börjat sjunga också. De sånger han kan bäst och sjunger mest är Ja må han leva, Björnen sover, Hoppe hoppe hare och Imse vimse spindel och förstås Bom bom. Jag älskar att höra honom sjunga och se då han gör de obligatoriska rörelserna till, så urgulligt! Han pratar mycket mera nu också, sätter ihop det ena med det andra och får til klockrena meningar. I morse då han absolut skulle prata med Morbror Micke började Frank samtalet med "Hej morbror Micke. Jag äter gröt" och det var precis vad vi satt och gjorde.

I dag är det ett regningt STockholm utanför mitt fönster, likaså var det igår. Med andra ord så var jag inte så upplagd för att vara ute med Frank efter dagis så vi tog bilen till Hässelby strands bibliotek istället. Vi kurade upp oss i en av sofforna och läste några barnböcker. Franks första val blev förstås Nicke Nyfiken böckerna men han gillade också väldigt mycket böckerna av Elsa Beskow. Jag hade inte läst någon av dem för honom förut men han satt helt fängslad av alla fina bilder. Vi lånade bara hem en bok och det blev just Tomtebobarnen av Elsa Beskow, himla fin bok alltså!

Mitt te börjar så sakteligen ta slut och jag är egentligen lite hungrig. Varje morgon vid åttatiden ungefär blir jag beordrad av Frank att koka gröt, det slår aldrig fel. "Mamma koka gröt" säger han bestämt, då är det bara att börja så att det inte blir grin. För mig personligen så tycker jag att det är väldigt bra att Frank är så förtjust i gröt, det innebär att man vet vad man ska äta till frukost varje morgon och slipper fundera över det samtidigt som det blir så nyttigt eftersom vi aldrig äter smörgåsar nu för tiden. Frank är inte så förtjust i det och då blir det inte att jag tar mig någon heller. På helgen brukar vi köpa hem bröd och då känns det desto lyxigare. I vilket fall som helst så brukar Frank be om 2-3 grötpåfyllningar så jag måste alltid se till så att det finns mera gröt kvar i grytan. Imorse innebar detta att jag bara fick mig en liten, liten portion därav hungersuget redan nu, halv tio. Det är skönt att veta att jag har lunchen klar i kylskåpet, bara till att värma resterna från gårdagsmiddagen. Jag prövade ett nytt recept som jag modifierade lite och det blev riktigt gott. Det var ett recept från Tasteline med limemarineradlax och saffran och vitlökskokta stora vitabönor med tomat och färsk broccoli. Magnus undrade då han kom hem var riset var men där gick han bet eftersom bönorna var kvällens ris, så att säga. Han tyckte att det var mycket gott ändå. Frank gillar bönor i alla de slag så för honom var det en given hit!

Nu är det dags för fröken Jönsson att ta tag i dagens studier. Nu är både koppen med te och blogginslagen slut

Kram från ett regningt och grått Stockholm +10 grader.

Inga kommentarer: