fredag, januari 25, 2008

Kallt bad men varma känslor

Vällingbybadhus öppnade inte förrän 13.00, typiskt. Jag sökte istället på simhallar på nätet och hittade Järfälla simhall som inte ligger mer än 15 minuters bilresa bort. Jag körde på känn och hittade rätt direkt. Det var en ganska så skabbig byggnad men badet var helt ok. Det enda felat var att de hade alldeles för kallt i vattnet. Jag frös som bara attan men Frank verkade inte bry sig så mycket. När simskolan var slut fick vi bada i deras bassäng och där var det tack och lov någon grad varmare så vi höll mest till där. Tacka vet jag Erikdalsbadet där de har varmt och behagligt i ALLA poolerna, stor som liten.

Vi var där i två timmar och Frank gillade det väldigt mycket. Sist vi badade löd Franks mantra "Jag kan simma mamma!" Nu var det "Titta mamma jag flyger" som gällde. Jag vet inte var han har fått det i från men det kändes väl lite som att flyga då han flöt omkring på en platt flytgroda som blev favoriten (men hur frank kan veta hur det känns att flyga är en annan femma..!) I vilket fall som helst så var det mysigt att bada med Frank, särskilt när man märker på honom att han storgillar det!

Frank blir väldigt trött av att bada och som tur var hade jag gjort iordning en smörgås och lite festis som han slukade i omklädningsrummet. När han var med faster Sara och Anders och badade en gång hade de inte med någonting till honom och de fick erfara en mycket grinig pojke efter badet som inte ville göra någonting. Nu har de lärt sig att aldrig ta med ett barn på någon aktivitet utan lite extra i-fall-att-föda.

Frank och jag stannade till på en grillkiosk och delade på två grillade med pommes frites. Efter maten blev jag bjuden på kaffe av de som jobbade där. Det finns mycket trevligt folk i förorten och ganska ofta så stavas de i_n_v_a_n_d_r_a_r_e.

Mätta och nöjda och med en mycket trött pojke stannade vi till på tygaffären Kilotex på hemvägen. Mitt första besök där, men inte mitt sista. De hade massor av tyger, sidenband, paljetter, snören m.m. jag hade definitivt stannat längre om jag inte haft en heltrött kille med mig. Nu uträttade jag bara mina ärenden lite snabbt, två meter vitt sidenband och en meter vitt filttyg.

Nu ligger killen och sover men bör nog vakna snart. Då ska vi baka matbröd hade jag tänkt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej hej, det är bara jag som är här o läser vad ni har för er på dagarna. =)
Här rullar det på som vanligt, Tuva och jag har också bakat bröd idag, ett nytt som jag aldrig provat, med bla hasselnötter, russin o lingonsylt, supersmarrigt!
Ha det gott så länge o krama familjen.
// Helena