tisdag, januari 08, 2008

Dagis-promenad-bad-lek-sång-sömn

Idag var Frank på dagis som vanligt och allt hade gått bra (som vanligt). När jag hämtade upp Frank efter dagis gick vi på en promenad med Inka. Jag tog med mig vagnen men Frank ville så klar inte sitta i den och då får han ju självklart gå istället om han vill det. Han är himla duktig på att gå, orkar gå i princip hur långt som helst. det brukar de säga på dagis också. Han håller även ett så ganska raskt tempo om det inte finns för mycket att titta på. Idag på promenaden så hittade Frank ett dike bredvid gångvägen som var fyllt med djupa, leriga vattenpölar. Jag lät honom gå där, han tyckte att det var hur skoj som helst. Tyvärr hade jag inte med mig kameran för diket slutade i en vattenpöl som var stor som en sjö och där kunde man enligt Frank ha stannat resten av kvällen.

När vi kom hem så hjälpte Frank till att duscha vår lortiga hund. När hunden var ren och fin så fick även Frank sig en omgång i badet. Ren och fin fick han sitta i mammas knä en stund och titta på Nalle Puh. En favorit just nu är mjukisdjurs Tiger som Frank hoppar omkring med i hela lägenheten. Här får Tiger en puss men snälla mamma blev tyvärr utan.




Kvällens middag bestod av en Pollo brasato con fagioli (Italiensk kyckling och böngryta) från Zetas hemsida. Bland det godaste jag tillagat var Magnus reaktion..Jag håller inte riktigt med på den punkten men gott och fräsch var det och det kändes verkligen genuint italienskt. Jag gillar då allt samlas i en gryta och man slipper äta pasta, potatis eller ris till. Jag kunde riktigt se de italienska fastrarna uppe i bergen stå och tillaga denna gryta där det inte är några konstiga ingredienser utan där man tar tillvara på de råvarornas smaker. Nu var det Cannelini bönor och stora vita bönor i grytan och då behövs det inget annat till, det gillar jag! Frank tyckte också att det var gott och åt som vanligt med god aptit. Han är en riktig bönälskare och äter dem såväl kalla som varma.

Resten av kvällen pratade Frank i telefon med både mormor och farmor. Han lyssnar verkligen på vad som sägs på andra sidan tråden nu och håller med eller säger ifrån. Vi satt även hela familjen på golvet och lekte med Tiger. Jag gjorde iordning en säng till Tiger i en liten kartong. Frank försökte också lägga sig där men då kartongen inte var större än Frank stjärt så insåg han snabbt att det inte gick så bra. Då gick jag och hämtade hans badbalja och bäddade till Frank i den, det blev en uppskattad sak som frank sedan höll på att böka runt med bra länge.

Vid läggdags spelade vi lite kort i vår stora säng och sedan fick Frank, som vanligt, välja vilken bok vi skulle läsa. Han valde att vi skulle sjunga tillsammans ur den Silvriga barnkammarboken, det är en bok som bara innehåller barnsånger. De senaste veckorna/månaderna så är det endast denna bok som gäller vid nattningen. -Sjung mamma, sjung- säger Frank och sedan ska vi ligga allihopa i sängen och sjunga. Favoritsångerna just nu är Hajar, Jag vill ha blommig falukorv och Lilla Katt. Magnus och jag kommer att kunna alla sånger i den där boken innan sommaren.

Inga kommentarer: