lördag, januari 05, 2008

En slapp, halvtråkig lördag

Det blev en sen kväll för Magnus vilket alltid innebär en slapp nästkommande dag. Frank vaknade strax innan åtta och då log vi och drog oss i sängen fram till nio då jag gick upp och kokade gröt till Frank och mig. Magnus fick sova en stund till. Förmiddagen gick åt till att titta på skidåkning och vi imponerades igen av den grymma Charlotte Kalla- synd bara att hon ramlade, nu är det 39 sekunder som skiljer och det känns trist mycket men inte omöjligt. Det ska bli spännande att se slutsträckan på Tour de ski imorgon.

Jag hade planerat att åka snowracer på Frank på förmiddagen eller att åka och bada i Vällingby med dagen bara segade sig på så det hela rann ut i sanden. Jag gillar inte när dagarna utvecklar sig så- särskilt inte helgerna. Då vill jag att familjen ska umgås och hitta på saker. En dag blir i och för sig aldrig tråkig då man har Frank till sällskap men ibland vill jag något mera än att bara vara hemma i lägenheten eller i Hässelbys närområden. Frank och jag myste och pysslade i varje fall lite på morgonkvisten. Vi la bl.a. lite pussel eftersom Frank måste träna då hans jämnåriga kamrat Agnes redan lägger 16-bitars pussel utan problem, stämmer det Madelene? När pappa Magnus vaknade (eller rättare sagt vi väckte honom genom att börja busa i sängen) busade vi alla i sängen ett bra tag, Frank hoppade och hoppade i sängen och verkade aldrig vilja sluta Magnus och jag kunde inte förstå hur han kunde tycka att det var så otroligt roligt såååå länge. Därefter somnade han i mina armar och då passade vi på att plockade lite här hemma, men det går kannpt att få ngn ordning då vi har börjat få saker äverallt eftersom denna lägenhet är för trång för oss. När han vaknade for vi och handlade på Coop Forum. Det tog över en och en halv timma (som vanligt då hela familjen är med). Frank var ovanligt sur och grinig på affären och ville varken det ena eller det andra. det var inte likt honom tyckte jag och förstod inte vad som var fel... Tills jag kom på att han inte ätit något sedan frukost och att han antagligen var döhungrig. Magnus fick då handla färdigt medan Frank och jag gick och åtgärdade hungerproblemet med en korv med bröd på Coops fikaavdelning. Snacka om att vi kände oss som dåliga föräldrar då vi kom på att Frank sovit över lunchen och inte ätit något på nästan hela dagen, stackarn!

Efter inhandlingen så var vi alla väldigt hungriga så vi for till Åkermyntans relativt nyöppnade asiatiska restaurang och åt fyra små rätter. Stället får helt godkänt och Frank han åt med god aptit både friterade räkor med sötsur sås, biff med chili och kyckling med cashewnötter.

I kväll har Frank och jag badat länge, länge. Julklappen från Anette användes för första gången och Frank tyckte att det var coolt att det kunde komma skum från Blixten. Han är mycket för skum nu för tiden och älskar då badkaret fylls till bredden och höjden med vitt, bubbligt skum.

Just nu står Sagan om de två tornen på i bakgrunden och påminner mig om att jag måste se om alla tre filmerna snart, de är ju så bra! Jag lyckades även att pricka in slutet på tredje perioden på småkronornas hockeyfinal i kväll och det blev riktigt spännande i och med att Sverige lyckades kvittera då det var mindre än en minut kvar, grymt! Tyvärr så blev det silver till slut eftersom de förlorade i sudden men duktiga var de ändå.

Magnus sover på soffan och är inte mycket till sällskap, Frank sover i sin spjälsäng, Inka ligger på golvet i hallen. Den enda som är vaken är jag men jag ska nog snart ta och krypa ner i den härligt renbäddade sängen. God natt alla nära och kära!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, OK, 15-bitarspussel var det nog, men 16 kan nog gå det med...
Hur gick det för Frank då? Han är ju så bra på att bygga med legoklossarna, så pussel borde vara en tårtbit! Det var kul att ses häromdagen, längesen sist, och Frank pratar verkligen på nu, kul!!
Kram - Agnes mamma