onsdag, januari 16, 2008

Grannsämja

Jag sprang ner till tvättstugan för att slänga in vårt smutsiga överkast i en maskin. I tvättstugan träffade jag vår närmast granne, hon har sin dörr bredvid vår, en dem i 60-års åldern. Vi småpratade lite och sedan frågade hon om inte hon fick lämna sin extranyckel hos oss. Självklart sa jag och berättade sedan att vi skulle flytta och det tyckte hon var så tråkigt. Jag blev glad över att hon frågade om hon fick ha sin nyckel här, är det inte så det ska vara? Jag menar att man ska kunna lita på sina grannar och be dem om hjälp om det behövs utan att känna sig dum eller påträngande? Ibland så kan det ju vara så att man har bott i en trappuppgång i flera år utan att veta vem/ vilka det faktiskt är man delar väggar med. Konstigt. När vi flyttat in i Finnboda ska jag bjuda in grannarna på fika, sen återstår det förstås att se om de kommer. ...

Dagens tanke:
Hur kan man döpa en låt till "Pissenisse" (Nanne Grönvall)?

Inga kommentarer: