tisdag, januari 22, 2008

Syltkakor, symaskin och Shakespeare

Ibland känns det som om jag inte har kvar några av mina intressen. Vad gör jag egentligen då jag inte är med Frank? Jag är intresserad av mycket men det finns så lite tid känns det som. Jag älskar verkligen att baka, bullar, kakor och bröd men det har blivit lite av det den senaste tiden. Mycket beror det nog på att vi har det så trångt nu och att det har varit mkt med skolan. Det kommer att bli andra bullar då vi flyttar. Jag har en inre bild där jag står i vårt nya fina kök och bakar bröd och där jag har gott om utrymme och allt är rent och fräscht. Det längtar jag till. Jag har i varje fall beställt en tårt-bok idag på Bokus som tipsar om hur man dekorerar tårtor på ett proffsigt sätt- det gillar jag. Jag har även beställt en bok som heter Lätt att sy. Det är nämligen också ngt som jag skulle vilja lära mig. Jag fick ju en symaskin förra året i julklapp som jag har använt sparsamt- mest för att det är så bökigt att plocka fram den och att jag sedan inte har ngt ställe att ha den på. Det ska det bli ändring på då vi flyttar.





Jag gillar även att läsa böcker men detta har också kommit på skam den senaste tiden. Shakespeare är en favorit och till Litteraturvetenskap B- kursen som jag läste i våras ingick tre av hans dramer som jag läste med stor glädje. De var alla väldigt tunna böcker men fick ändå med all handling på ett kort och välskrivet sätt. Idag beställde jag En midsommarnatts dröm, den ska bli kul att läsa. Jag utbildar mig till svensklärare och har verkligen det intresset och det måste jag ta tag i igen. För att bli en bra lärare krävs att man kan mer än det som står i Handbokslitteraturen, utan den kunskapen blir det svårt att motivera eleverna och det anser jag hör till vår roll som lärare. Det är vår roll att inspirera eleverna till att vilja lär sig och då krävs det att man har ett intresse även på sidan om studierna.



Åter till studierna nu om jag någonsin ska få chansen att ens försöka inspirera en egen årskull någon gång. Men å andra sidan så är detta att skriva blogg även det ett sätt att ägna sig åt sitt intresse på sidan om. Som blivande lärare kommer jag att förespråka att mina elever ska skriva och skriva. Att det inte spelar någon roll om vad de skriver utan ATT de skriver och då är just bloggandet ett bra alternativ, anser jag. För att kunna inspirera dem till det så måste jag ha en egen blogg, eller hur?

Inga kommentarer: