måndag, mars 17, 2008

Stavgång och silviakaka



I torsdags bakade Frank och jag en Silvia-kaka. Min kompis Linda och jag bakade alltid denna kaka då vi jobbade på ett äldreboende i Sundsvall tillsammans, enkel, god och uppskattav av pensionärerna. Jag frös in den och ska ev. baka ngt mer så att vi har lite fikabröd i påsk och då vi ska flytta. Linda ville att jag skulle lägga ut receptet, så här kommer det:

Silviakaka


4 ägg
4 dl socker
4 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
2 dl vatten

Vispa ägg och socker. Blanda mjöl och bakpulver. Blanda allt och tillsätt vatten. Häll smeten i en smord och bröad form. Grädda i 175 grader i ca 30 minuter på nedersta falsen.

Kräm: 200 g smör 2 dl socker 2 st äggula 4 tsk vanilinsocker 1-2 dl kokos Blanda alla ingredienserna i en kastrull och koka upp. Häll krämen över den varma kakan och låt sedan svalna.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Efter att vi bakat gick vi ut en sväng, Frank med sina stavar och jag med Inka.


Inga kommentarer: