söndag, februari 17, 2008

Tekakor från Frövi



Precis i detta nu har jag lagt havregryn i blöt för jag ska baka just dessa tekakor. Det är ett enkelt recept som jag har gjort flera gånger- Tekakorna är perfekta att ha i frysen och ta fram då man bli sugen.

Här kommer receptet
__________________________________

Tekakor från Frövi (ca 40 st)

8 dl havregryn
1 liter lättmjölk
175 g margarin eller smöt
75 g jäst
1/2 dl socker
1 tsk salt
ca 2 liter vetemjöl

Lät havregrynen svälla ett par timmar eller över natten i mjölken.
Smält matfettet o häll det i havregrynsmassan.
Lös upp jästen i lite av värskan. Blanda i de torra ingredienserna. Spara lite av mjölet till utbakningen.
Arbeta degen smidig. Låt den jäsa i ca 20 minuter.
ta upp degen på bakbordet o knåda den med resten av mjölet. Kavla ut degen till en rektangulär platta. Ta med ett runt mått ( ca 10 cm i diameter) ut tekakor.
Nagga dem med en gaffel.
Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper och låt dem jäsa ca 30 minuter.

Grädda kakorna i 225 grader mitt i ugnen, i ca 10 minuter.
Låt dem svalna på galler under bakduk.

______________________________________

Det var ngt år sedan jag bakade dessa, det återstår att se om jag gillar dem lika mkt nu. Går ju förstås inte att jämföra med surdegsbröd men ibland så vill man göra ngt som går snabbt och som bara är att styra ihop.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha, du är rolig Kattis =)
Ngt snabbt och bara röra ihop, när jag läste receptet tänkte jag...nämen gud va jobbigt....
Tänk vad olika det kan va, snabbt för mig är ngt som är klart på 30-45 minuter..... *asg*
Hoppas dem blev goda iaf.
Kram från S-vall

Anonym sa...

Hej har gjort dessa i många år och vill man ha dem själv sig inte att du bakar för då är dem slut samma dag!! ;) Rykande åtgång alltså....saftiga och så himelskt farligt goda...

Anonym sa...

Tack för receptet förresten mitt försvann i en flytt! Har dem i ugnen nu! mums mums..../Micke....rykande gott..