fredag, februari 15, 2008

Tacksamma tacopajen

TACKSAMMA TACOPAJEN, RECEPT

Igår gjorde jag den här tacopajen, som så många gånger förut även fast det säker var över året sedan sist. Den blir väldigt god och saftig och uppskattas av alla. Till och med min pappa tyckte att den var god då jag bjöd honom på den, annars är han mera Biffstek med lök- typen.

Eftersom det var skidåkning igår vid middagstid så gjorde jag en paj som fick bli klar i ugnen medan vi tittade på skidskyttet, perfekt!

Tacksamma tacopajen

Pajdeg:
4 dl vetemjöl
2 tsk bakplulver
1/2 tsk salt
1 1/2 dl mjölk
50 g margarin

Köttfärs:
500 g köttfärs
1 gul lök
1 påse tacokrydda

Sås:
2 dl creme fraiche
4-5 tomater
1 burk tacosås/ salsa

Riven ost

Gör:
Kör alla ingredienser till pajdegen i en matberedare och lägg i en platspåse och in med den i kylskåpet 10-20 minuter. Tryck ut den i en pajform, nagga ORDENTLIGT. Det är ju bakpulver i denna så den kommer att svälla upp lite i ugnen så det är viktigt att nagga. Grädda i ca 10 minuter i 225 grader.

Bryn köttfärsen med en hackad gul lök tillsätt tacokryddan på slutet och låt puttra lite. Häll köttfärsen i det gräddade pajskalet.

Hacka tomaterna, blanda dessa med en burk creme fraiche och tillsätt även tacosåsen/ salsan till röran. Häll detta i pajskalet över köttfärsen. Strö på rikligt med riven ost. Grädda i 15-20 minuter i 225 grader tills osten fått en fin färg.
_______
Jag brukar göra en sallad till och servera tillsamman med gräddfil med lite vitlök i samt salsa. Det blir väldigt gott!

Inga kommentarer: