måndag, februari 11, 2008

Släkt, vänner, tårta, paket och en och annan fårskalle

Helgen började med att farfar Set kom från Falun i fredags lagom till att Frank kom hem från dagis. Frank blev alldeles till sig både av att få träffa farfar och alla tre hundarna. Inka fick ett särskilt välkomnade efter 3 veckors vintersemester med sina två hundpolare Kora och Lisen.

Frank dukade fika till farfar på sitt lilla bord efter att vi varit ute och lekt i snön ett tag. Ja, faktiskt så fanns det en liten snöhög kvar här i fredags eftersom några barn gjort ett jättestor snögubbe då det snöade sist och resterna av den hittade Frank och tyckte att det var jättekul. Ville aldrig gå därifrån men tillslut så gav han med sig och följde med in.



Farfar hade med sig ett paket med två DVD- filmer, en Emil matiné och en tecknad Pippi-film


Till middagsdags kom Magnus hem. Jag bjöd på en potatis och purjolökssoppa och nybakat formfranska. Det blev en väldigt god soppa, hade inte prövat receptet förut men definitivt en god variant med kryddor som körvel och dragon. Kvällsläsningen (läs:kvällssången) tog farfar hand om medan jag och Magnus for och storhandlade. Skönt att kunna göra det i lugn och ro utan en Frankie som efter ett tag blir lite less och som gör att man hela tiden känner sig lite småstressad.



Fredagskvällen avslutade jag med att stilla mitt bakbehov och bakade cookies, vilket ni redan kunnat läsa om.

Lördagen gick i skidåkningens tecken eftersom tv sände typ allt som fanns den dagen. Vi hann med en promenad och en timme i lekparken också. Frank behöver få komma ut och leka och röra på sig innan lunch.

På eftermiddagen slöt farmor Riitta upp efter avslutat kurs i Södertälje och jag fortsatte med mitt bakande. En tårta från Riddarbageriets söta bröd och sätta en baguettedeg från Riddarbageriets bröd, den ska jäsa i kylskåpet minst 12 timmar för att få kallas baguette.

Söndagen blev en hektiskt dag som började med brödbak för min del redan vid 07.30 för att hinna. Det var en härlig känsla att smyga omkring i köket och fixa med degen och lyssna på morgonradion medan alla andra sussade sött.

Efter frukost for vi till 4H- gården Björklunds Hage i Norra Ängby. Det var första gången där för oss men vi kommer nog att åka dit fler gånger. Där fanns några djur i form av hästar, getter, får och höns som barnen fick titta på, en lekpark, linbana och lite annat smått och gott. Bland annat en studsmatta som Frank (och mamman och pappan) gillade.



Vid 12-tiden kom Anders och Sara samt Parik och Rebekka. Magnus och jag hade då förberett lunch till alla i form av pasta med soltorkade tomater, bladspenat, inlagd grillad paprika, färsk paprika, kyckling och fetaost. Till detta bubbelvatten (alltså från vår Soda stream), parmesanost och mina nybakade baguetter, som blev väldigt lyckade må jag säga. Bra gräddade, god smak och fint utseende! Efter maten väntade så det riktiga födesledagsfikat med Vasaloppssnurror, cookies och så klart som grädden på moset Gräddtårta med vit choklad. Vi firade Sara som har fyllt år och Magnus som fyller år i dag.

Tårtan som jag gjorde för första gången var alltså en sak från en av mina favvoböcker Riddarbageriets söta bröd. Tårtbotten gjordes på ett speciellt sätt och grädden skulle kokas upp och sedan rörde man ner 200 g hackad vit choklad i grädden som smälte. Detta in i kylskåpet i några timmar för att sedan vispas och läggas i mellan tårtan med citrusinlagda jordgubbar och även ovanpå tårtan som sedan smyckades med mera jordgubbar och riven vit choklad. Så här blev den:




FIKADAGS!!



PAKETÖPPNING!! (mer om det senare)




En rolig söndag med mycket folk och med full rulle hela tiden!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tårtan ser ju verkligen kanongod ut! Tack för tipset inne på Mat&Dryck. Kram Annicka