måndag, februari 18, 2008

Kattis kycklingpaj


Fick önskemål från Therese och Linda i lördags om att lägga ut receptet på den här mycket uppskattade kycklingpajen. (Bildkälla Tasteline) Det goda med den tror jag mycket är att den inte innehåller ngn äggstanning, att kycklingröran blir väldigt väldigt god samt att det blir så trevligt att servera den med olika tillbehör.

Kattis kycklingpaj

3 dl vetemjöl
100 g smör
2 msk vatten

3 msk Old El Paso Jalapeños, hackade
1 st grillad kyckling eller 2- 3 stekt, kryddade kycklingfiléer
2 st gul lök(ar)
300 g färska champinjoner
margarin
200 g philadelphiaost
1 burk(ar) Old El Paso Thick´n Chunky Original Salsa eller annan salsa/ tacosås.
400 g cheddarost eller den ost du har hemma


1. Sätt ugnen på 225°C. Gör pajdegen. Blanda mjöl och smör till en grynig massa i en bunke eller i matberedare. Tillsätt vatten och arbeta ihop degen. Låt vila kallt en stund. Tryck ut pajdegen i en smord ugnssäker form, och grädda ca 10 min.

2. Rensa kycklingen och skär den i mindre bitar. Hacka löken och skiva champinjonerna. Bryn kyckling, lök och champinjoner i en stekpanna. Tillsätt salsa och Philadelphiaost. Rör om väl!

3. Riv osten. Bred ut jalapeños och kycklingröra i pajskalet. Strö över osten.

4. Gratinera 10-15 min eller tills osten smält.

Servera med en sallad och olika tillbehör. Jag brukar servera gräddfil, salsa, tacochips till. Linda brukar nog slänga ihop en guacamole ibland också, men det gillar inte jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mums, den lät jättegod...speciellt då jag inte heller är så förtjust i äggstanning. =) Den måste provas.
Vad skönt att få bara rå om sig själv lite, ett andrum i vardagen behövs ibland. Själv har vi siktet inställt på 4 mars nu... *längtar*
Har du adressen till vår resdagbok?
Kram

Anonym sa...

Jag blev så sugen på att testa det här receptet igår när jag läste om det på din blogg så på vägen hem så gick jag köpte allt jag behövde. Måste säga att det blev riktigt gott och dessutom så var det roligt att lyxa till det lite på en vanligt tråkigt måndag.