måndag, april 06, 2009

Fredag- en kväll ute

Värmen smög sig på i fredags. När jag hämtade Frank efter dagis kunde vi mammor njuta av solen i lekparken medan barnen lekte.

Polarna Walter och Frank i sina Blixten-västar





På kvällen mötte vi upp Olle på à la Crêpe på Katarinabangata. Detta ställe var en ny bekantskap för oss eftersom vi förut bara ätit crêpes på Fyra knop.

Frank och jag väntade in Magnus utanför Gudrun Sjödén på Götgatan. Där fanns det in fin liten bänk med en randig liten matta att sitta och vänta på:



Frank o Magnus på crêperiet:



Olle och jag:




Min galette (bovetepannkaka) fylld med kräftstjärtar, lax, spenat, creme fraiche, rom m.m. Supergod. Mycket bättre än på 4 knop (Hit ska du och jag gå någon gång mamma):



Magnus och Olle tog en köttigare variant, 200 gram utskuren Cajunbiff och en galette fylld med bland annat cheddarost:



Efterrättspannkakorna är det som kallas för crêpes. Här delar Frank och jag på en med banansplitfyllning:



Efter middagen gick vi hem, bland annat förbi Hammarby sjöstad...



...och sedan över Danvikstullsbron:



Det blev en härlig kväll. Det var underbart att gå hem i den rätt så ljumma vårkvällen, och det var ändå bara en försmak av vad lördagen skulle bjuda på.

Lilla Crêperie-skolan:
Det man äter på crêperier är alltså INTE pannkaksrullar fyllda med kladdig stuvning. Det man äter är galetter gjorde på bovetemjöl med tillbehör/fyllning likt de vi åt.
Till efterrätt sedan kan man beställa mer pannkakslikande crêpes som är fyllda med allt från kaneläpplen, nötter och mörk choklad, glass o.s.v.
Till detta dricker man oftast en god fransk cider som säljs på stället.

Inga kommentarer: