tisdag, april 22, 2008

En rullgardin till lillgubbens rum



En kväll förra veckan sydde jag en rullgardin till Franks rum. Jag hade inget mönster utan impoviserade efter en liknande rullgardin jag sett på Åhlens. Franks fönster är nästan 1.50 brett så det var väldigt svårt att få tag på ett tyg som skulle räcka. Alla tyg med fina barnmönster som jag sett var 1.40 så det fick bli ett randigt tyg i många glada färger. Denna rullgardin blir den enda form av gardin som Frank får i sitt fönster.





Den var väldigt enkel att sy så jag kan lätt sy en ny om något annat fint mönster hittas. Frank ville förstås också vara med och hjälpa till.



Slutresultatet:



Här har jag rullat upp den lite slarvigt dock:



Nerdragen för kvällsro



Nu fattas bara att köpa lite mera tyg och sy band till att knyta upp gardinen med. Nu sitter det bara vita presentband där. När jag köper mera tyg ska jag ev. sy något kuddfodral samt en sagopåse. En sagopåse är en påse där jag varje kväll lägger ett antal olika böcker. När det är dags att läsa för Frank får han dra två böcker ur den påsen. Då läser vi de två böckerna och sedan får det vara bra. På så vis begränsar vi antalet samt att vi får en möjlighet att läsa lite olika böcker- annars väljer Frank gärna samma böcker och det blir lite tröttsamt i längden!

1 kommentar:

Anonym sa...

Fint, fint!!
Mats läste någonstans att den ultimata läsupplevelsen för barnen är när man läser samma saga den 51a gången... :-)
Stina och Magnus är med besiktningsmannen och besiktigar sitt nya hus idag, så Wilma är här och leker med Agnes under tiden. Nya sanden i sandlådan är på väg ut över hela tomten, kul med skottkärra!
Kram!! Madelene