måndag, december 01, 2008

Första advent

På lördagkväll förberedde vi vår adventsljusstake. Frank hjälpte förstås till och la nötterna på plats.



På söndag morgon var det sedan dags att tända första ljuset, det fick Frank göra.



Till skenet från det första ljuset bakade vi sedan pepparkakor, Frank o jag. Klockan var bara 08.00 då vi satte in första plåten men så är det mysigast medan det är mörkt ute också!





Är de klara snart? Jag ska äta upp allihopa, säger Frank





Frank fixar allting själv:



Mamma älskar att baka pepparkakor. För varje del dag jag tog från kylskåpet grämde jag mig över att vi var ett steg närmare slutet på pepparkaksbaket...



Vid 10 kom faster Sara och Anders och fick baka upp den sista biten som vi sparat till dem sedan åt vi en jättemysig lunch bestående av risgrynsgröt och skinksmörgås. Åh, det var så mysigt. Julkänslan infann sig verkligen!

Det var vår lugna förmiddag på första advent. Klockan 14 blev det sedan full rulle, då kom Franks kompis Wilma och hennes lillasyster Moa från Hässelby till oss. Vi passade dem medan deras mamma och pappa spenderade eftermiddagen på julkonsert. Oj oj vad de lekta och hade roligt tillsammans, helt klart den kompis som Frank tycker mest om att vara med- det syns lång väg!

Frank tillsammans med Wilma och Moa


3 kommentarer:

Livet i byn sa...

Åh vilken härlig första advent!!! Frank är ju bara för ljuvlig. Ja, vi måste försöka att ses nått innan jul, Albin och jag kan nog försöka komma in till stan nått. Massa kramar

Anonym sa...

Mmmmm....vad mysigt, själv tog jag hit mamma i måndags som fick baka peppisar m Tuva, jag stod för lussebullsdegen, gjorde även hemmagjord wienernougat (mitt godaste) och hasselnöts- och russinlimpa, en riktig bakdag med andra ord =)Här snöar det så härligt precis nu.....jättemysigt.
Sköt om er.
Kram // Helena

Frank och jag sa...

Till Livet i byn:
Ja hela helgen var supermysig faktiskt. Nu hoppas och vill jag att varje helg ska bli så här mysig och lyckad ända fram till jul. Skulle verkligen vara roligt att träffa er snart!

Till Helena:
Hemgjord wienernougat lät ju jättegott- kanske ngt att pröva i år. Håller de sig fram till jul, jag antar att man fryser in dem eller?
Blir verkligen avundsjuk på snön- här regnar det....

KRAM