måndag, december 08, 2008

Andra advent

Måndag igen och vi har haft en till mysig helg. Förra helgen skrev jag att jag hoppades att alla helger skulle bli lika goa ända fram till jul och stämningen verkar hålla i sig. Vi har inte gjort ngt direkt superspeciellt i helgen utan bara varit hemma och pysslat och grejat.

I lördags satte jag upp nya gardiner, vita i stället för de oranga, det skär sig annars lite med de oranga till alla röda julsakerr som ska upp så småningom. Magnus åkte och hämtade upp den vita Stringhylla som vi beställde i september men som inte levererades förrän nu. Den står nu och pryder sin plats till höger om soffan- och jag måste säga att vita Stringhyllor verkligen är fina och smäckra. Nu har Frank lastat den full med sina barnböcker och Kalle Anka- tidningar men äntligen så ska vi få plocka fram några av våra böcker som legat nedpackade i alldeles för många år nu. Ett hem utan böcker känns som ett tomt hem, samtidigt som jag tycker att en bokhylla med böcker kan vara det fulaste som kan finnas i ett hem också... Men med en Stringhylla är man ändå en bit på vägen. Den skall inte överfyllas utan bara dekoreras med böcker.

I lördagskväll var vi bjudna till Rebekka på 30- års fest. Magnus stannade hemma med Frank eftersom vi inte hade ngn barnvakt och jag slog följe med Ellen dit (en granne här). Ellen är en mycket trevlig människa och hennes syster verkar också vara en pärla. Hennes syster har köpt en lägenhet här också och kommer att flytta in i januari. alltid roligt med fler trevliga människor!

I söndags ämnade Frank vakna redan 06.30 och jag klev upp med honom. Vi tände det andra adventsljuset tillsammans och slappade i soffan lite. Jag hade planerat att baka lite julkakor den här helgen och satte sedan igång med de första kakorna. Frank hjälpte förstås också till. Söndagens kakskörd blev Märtas skurna chokladsnitt, mini- cookies med jordnötter o choklad samt bondkakor, och fler ska det bli framöver! Minst 7 sorter är det väl som gäller? Det som känns roligt med att vi ska fira hos oss är att det faktiskt finns en mening med att hålla på och greja eftersom vi blir kvar över jul och jag vill ju att allt ska finnas här som annars brukar finnas hemma hos mamma och pappa, men på mitt sätt ändå. (bilder på baket kommer senare)

På eftermiddagen bjöds alla grannar på glögg, lussebulle och pepparkaka här i vår bostadsrättsförening av den nya styrelsen och samarbetskommitten. De hade dukat upp i portalen mellan husen och tänt marschaller. Många grannar slöt upp och det var roligt att träffa alla gamla och nya grannar igen. Vi fick även se den lilla lägenhetslokalen som finns till förfogande för oss medlemmar i föreningen. Förhoppningsvis kommer den i framtiden även att fungera som övernattningslokal som kan kan hyra om man får mycket främmande. Det tycker jag vore super i så fall!

Nu känner jag att jag svamlar i väg om det ena o det andra, det gäller att hålla sig lite kortfattad här på bloggen annars orkar ingen läsa. I dag kan jag inte vara kortfattad känner jag så det är lika bra och lägga ner för detta tillfälle.....

Jag har nästan tappa hoppet om en vit jul. Tänk om det kunde snöa lite så att Finnboda kunde bli lika vackert som för 2 veckor sedan då det såg ut så här då vi vaknade på lördagmorgon:




Det känns extra trist då jag vet att det ligger vitt av snö både i Falun och i Stöde.....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Även på Alnö är det vitt!!! Håller tummarna för att ni också får lite snö

Frank och jag sa...

Till Helene:
Åh, vad jag längtar efter norrland i detta nu!