söndag, februari 08, 2009

Fika, bröd och sång på det

I går var det tänkt att jag, Magnus o Frank skulle åka lite långfärdsskridskor tillsammans med Patrik och Rebekka. Plusgrader och ett grått och disigt Stockholm satte stopp för de planerna. I stället åkte vi ut till Gustavsberg. Där strosade vi runt lite och kikade in i Gustavsbergs andrasorteringsbutik samt i Fabriksbutiken som säljer andra sortering från bl.a. Iittala, Rörstrand, Boda Nova m.fl. Målet med att strosa omkring var förstås att sedan fika och denna gång prövade vi ett nytt fikaställe. Det var hotellet Blå Blom som öppnat fik nere i "källare och matsal". Hotell ligger i en av porslinsfabrikens mest anrika byggnader från 1852. Det visade sig vara ett helt rätt val av oss, stället var jättemysigt. Kaffet serverades förstås ur Gustavsbergs servis Blå Blom och stilen på möblerna var gammeldags. Detta kommer att bli det fik vi besöker hädanefter då vi åker till Gustavsberg.

Vi njuter av kaffe, smörgås och semla på det:



Mysigt med soffor att sitta i:


Utbudet av fika var begränsat men vad gör det då allt var hembakat:



Levande ljus och rutiga dukar:



PÅ tillbakavägen stannade vi till på Plantagen. Frank valde ut en blomma till sitt rum och visade stolt upp den då faster Sara kom på besök senare på dagen.

Kvällen avslutades med ett brödbak från boken Kärlek, oliver och timjan. Jag o Frank fick smaka detta bröd sist då vi var hemma och hälsade på min kusin Viveka. Det var jättegott. Viveka jobbar bl.a. med kostrådgivning och tänker mycket på att det hon och hennes familj äter inte ska innehålla en massa konstigheter. Det inspirerades jag mycket av och ska börja baka det mesta av vårt dagliga bröd igen.



Självklart satt vi även och tittade på melodifestivalen. Jag tyckte att rätt låtar gick vidare till finalen. Jag tyckte att Mede skötte sig bättre än vad jag trott men hon borde kanske prata lite långsammare och mindre nästa deltävling? Till sist tycker även jag, som de flesta andra, att röstningen blir lite utdragen och tillkrånglad. Man frågar sig varför de ska hålla på och krångla till det`?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Äntligen har vi fått en riktig vinter,som jag mins från 50,60 talet, kallsnöar 10,20 grader kallt torr och fin luft.Fint väglag inget salt å blask, det här gillar jag.Tänk att få skotta lätt kallsnö, och göra fina vägar på gården inte fel.Vilgot har åkt med i traktorn när vi skottar vägen till garaget.Jag hoppas att Frank kommer upp till snöriket med sina skidor, Gunilla har ett spår på lägden väster om vårt hus.Nu går jag ner till mitt favorit fik, Gunillas köksbordsfik dagen till ära söndag så serverar hon färska bullar.Binge

Frank och jag sa...

Åh vad det låter härligt. Här är all snö borta! Hoppas att Gunillas fik bjuder på semlor nästa gång vi komme hem! KRAM