måndag, september 28, 2009

Underbar dagismat

Appropå programmet Matakuten som just nu sänds på tv4. På Franks dagis har de en riktigt kock som lagar maten från grunden till alla barnen på dagis. Vi fick ett brev hemskickat som han skrivit angående vad han har för ambitioner med sin dagismat. Ni som är intresserade kan läsa brevet i sin helhet nedan. Om ni undrar över särskrivningarna så beror det på att han är engelskman i grund och botten

Finnbodas matideér

Vi har märkt att det finns ett starkt intresse från föräldrar angående maten som serveras här på Finnboda förskola. Köket (Jason) har ambitoner att servera mat som är både näringsrik och så hälsosam som möjligt. Med de här två ledorden har man de förutsättningarna som behövs för att skapa bra mat för förskolans barn.

När jag skriver veckans matsedel brukar jag servera en vegetarisk soppa 1 gång per vecka, fisk 2 gånger per vecka och sedan pendlar råvaran mellan kyckling, fläsk, nöt och lammkött för de övriga dagarna för att skapa variation.

Till köttet och fisken växlar jag mellan quinoa, fullkorns bulgur, potatis, polenta och fullkorns ris som jag smaksätter med olika örter, solrosfrö eller pumpakärnor.
Dagens lunch serveras alltid med en sallad. Mestadels är det råkost med smaker som hör ihop med huvudrätten. Ofta använda jag vitkål, bönor eller röda linser tillsammans med andra grönsaker och fröer för att skapa en matig sallad som är näringsrik och god.
Matfettet som jag änvänder är Jungfru olivolja och i mindre utsträckning raffinerad rapsolja för att de båda innehåller mycket fleromättade fettsyror. Smör används nästan aldrig.
När det gäller buljonger använda jag bara ekologisk grönsaksbuljong som innehåller inga konstgjorda smakförstärkare.
Många undrar om all mat vi serverar är ekologiskt? Vi strävar efter att servera så mycket ekologiskt som möjligt. Numera är alla mejeriprodukter ekologiska med undantag av osten. Allt bröd som serveras är bakat på plats med surdeg och biodynamiskt mjöl från Saltåkvarn, brödet är mjölkprotienfritt och äggfritt. Frukten som vi köper just nu är svensk (närodlad) och vi köper alltid kravbananer. Fisk försöker jag köpa från MSC fisk så långt det går, köttet jag köper är svenskt.

Alla produkter som serveras är hanterad med omsorg d.v.s att frukten/grönsaker sköljs innan förberedning/servering och vitamin och näring bibehålls genom kort varmhållning och servering av mycket råkost.

Utöver maten försöker vi ha en hållbar syn på avfall, städning och leverans frekvens . Avfall sorteras och mängd städkemikalier hålls på låga nivåer såväl för miljön som kostnadernas skull. Vi har bara 3 leveranser/vecka då tar vi hem all mat som behövs, på så vis hålls biltrafiken till ett minimum.

Om ni önskar prata mer om hur jag tänkar när det gäller maten och kökets drift här på Finnboda, så är ni alltid välkomna att komma förbi köket och ta en pratstund med mig.

Mvh
Jason Morris

*******

Helt underbart är det att ha honom där som kock! Det känns verkligen lyxigt när man vet vilken skitmat det är som serveras runt om på många skolor och förskolor.

3 kommentarer:

Helena sa...

Men gud vilken kock, förstår att det måste kännas bra :)

Frank och jag sa...

Hej Helena

Ja det känns otroligt bra. Det känns som ett privilegium och jag önskar att alla dagis fick ha det så- det är våra barn värda!

Kram

Disa Kastebo sa...

Wow, man blir verkligen glad och imponerad när man månar så om barnen.

Kram Disa