tisdag, november 25, 2008

BAKA BAKA LITEN KAKA

Att baka pepparkakor har alltid varit en tradition mellan min mamma och mig. Vi har i alla år avsatt en speciell dag till att lyssna på julmusik och baka pepparkakor samt lussebullar. Den traditionen har vi hållit i även fast jag flyttat till Stockholm, förra året kom t.ex. mamma ner första advent för att bland annat baka tillsammans med Frank och mig. I år blir det dock andra bullar, det blir inget gemensamt pepparkaksbak. Det skär förstås i mitt pepparkakshjärta att behöva medge det men om vi skall kunna mumsa hembakta pepparkakor på första advent så får detta bli en sak mellan Frank och mig. Inte fy skam det heller förstås men det blir aldrig detsamma utan min pepparkakgumma.



En annan sak som varit helig i alla år är de recept utifrån vilka vi bakar våra pepparkakor- en Jönssonspecialare då vi blandar degarna till två olika recept för att framställa de knaprigaste och smakrikaste pepparkakorna. Men i år blir det andra bullar även där. Efter att ha varit hos en vän i Hässelby på pepparkaksbak med barnen förra året och fått smaka på deras deg så får Jönssonsspecialare i år ge vika för Tant Harriets pepparkakor Dessa pepparkakor har en härlig ingefärssmak och blev dessutom både knaprigare och smakrikare, vad jag minns, och jag kommer därför att köra på det receptet i år. För alla nyfikna så finns receptet att tillgå nedan, men glöm för guds skull inte att tillsätta en extra bit riven färsk ingefära!

(bildkälla:Coop)

Ingredienser (ca 150 stycken)
Men jag gör nog dubbel sats skulle jag tro

150 g margarin eller smör (rumsvarmt)
2,5 dl socker
0,5 dl ljus sirap
1 msk malen kanel
0,5 msk malen ingefära (eller Danielssons hemliga ingrediens: Lika mkt färsk riven ingefära i stället för den torkade- smakar mums, det lovar jag!)
0,5 msk malda kryddnejlikor
1 tsk malen kardemumma
0,5 msk bikarbonat
1 dl vatten
7,5 dl vetemjöl (ca 450 g)


Tillagning


Rör fett, socker och sirap smidigt. Rör först ner kryddorna och bikarbonaten, sedan vattnet och sist det mesta av mjölet. Använd gärna matberedare. Arbeta in resten av mjölet på bakbordet. Låt degen vila i kylskåp minst 1 dygn, insvept i plastfolie.

Tag fram en bit av degen i taget. Arbeta den smidig och kavla den tunt. Tag ut kakor med mått och lägg dem på kalla plåtar, smorda eller med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen 4-5 minuter.

Tips:Alla kryddor kan ersättas med 1 påse pepparkakskryddor

Ugnstemperatur:200 grader

LYCKA TILL!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är inte kul att inte baka tillsammans men det får gå iallafall.Tror aldrig att jag saknar dej så mycket som före jul.Nu ska jag åka hem och hämta Alva och Vigot på dagis!Krama min gullunge/Mamma

Anonym sa...

Det är inte kul att inte baka tillsammans men det får gå iallafall.Tror aldrig att jag saknar dej så mycket som före jul.Nu ska jag åka hem och hämta Alva och Vigot på dagis!Krama min gullunge/Mamma

Anonym sa...

Hej alla glada pepparkaks bagare!!När det lackar mot jul då kommer minnen och traditioner fram.Jag tror att pepparkakagumman har fastnat på kommentarknappen.Må så gott.Binge

Frank och jag sa...

Till pepparkaksgumman och gubben

Jag håller med dig om saknaden mamma (och pappa också för den delen) Julen är ju så förknippad med nära o kära och gör nog att man tänker på de sina oftare och därför längtar man mera, visst kan det vara så?

Ja, nog fastnade hon på knappen alltid men bättre en kommentar för mycket än en för lite. Det är roligt då ni kommentarer för då vet jag att ni har läst det.
KRAM