fredag, december 07, 2007

Till Tärnsjö, till glädje, värme och kamratskap

Frank o jag anlände till Tärnsjö en timme tidigare än utsatt tid. Jag fick lite "skäll" av Linda och Anette eftersom de hade planerat att vi skulle få komma till ett dukat middagsbord, tända marschaller och tända ljus. Frank o jag var mest glad över att vara framme eftersom Frank blev lite less sista timmen vilket innebar att jag fick underhålla honom så gott det gick från framsätet genom att sjunga och prata om Linda, hennes hund Dennis, Anette och bebisen Tilde som vi snart skulle få träffa.

Linda bjöd på en god lax med örttäcke á la svärmor och klyftpotatis. Hon hade det så mysigt och julfint i sitt kök. Frank och lilla Tilde (6 månader) njöt för fulla drag.


Flickorna hade köpt en adventspresent till Frank, Musse Pigg firar jul. Vi satte oss alla och tittade på den och kände julens närvaro. När klockan närmade sig åtta var det dags att natta Frank men en lässtund och Tilde men en skvätt välling, de somnade både så snällt i sina respektive sängar.


När barnen var lagda så värmde vi på glögg, tände en massa värmeljus, Linda fixade en brasa i öppna spisen, jag hade med mig en julskiva som vi satte på och sedan satt vi uppe och pratade till 02.00 på natten. Bland annat så hade jag kommit på en rolig grej i bilen som jag frågade om de ville pröva. Det hela gick ut på att vi skulle köp julklappar till varandra nästa dag i Uppsala men under tidspress och enligt vissa restriktioner. Restriktionerna utformade vi under kvällen och de kan ni läsa om i nästa inlägg.

Frank och Tilde vaknade ungefärs samtidigt och då kröp vi ner alla i Linda och Arvids säng och låg där och myste.


Efter en lugn förmiddag åkte vi in till Uppsala efter ett stopp hos Lindas svärmor på kaffe och nybakat saffransbröd.
(Frank hjälper Tilde med nappen medan flickorna gör sig iordning)



I Uppsala åt vi lunch, tittade i lite affärer och gjorde julklappsuppdraget. Allt flöt på så himla bra med de båda barnen. Frank och Tilde skötte sig exemplariskt och det blev varken grin eller gnäll. När vi åt lunch så matade jag Tilde så det stod härliga till, hon åt så mamma blev alldeles brydd. Jag återupplevde lite hur det var då Frank bara var några månader. Jag minns att jag tyckte att det var skönt då han började kunna sitta i en barnstol och äta barnmat. I vilket fall som helst så var båda barnen så snälla så vi kunde sitta på cafét så längde som vi ville, annars brukar man behöva avsluta då barnen blir less men nu var de så duktiga! Det är roligt när allt fungerar!

Vid fem så tog vi bilen hem till Sthlm och de åkte tillbaka till Tärnsjö. På väg hem missade Frank och jag infarten till Vällingby (fråga mig inte hur) vi upptäckte det då trafiken började tätna och vi befann oss vid Järva krog (typ snart inne i stan..) Vi fick oss en extra tur på 30 minuter som kändes lite onödig men det kunde ändå inte lägga sorti på den glädje jag kände över att fått träffa mina tjejkompisar och haft så roliga dagar, både i Tärnsjö och i Uppsala. Det måste vi göra om snart igen flickor, eller hur?

2 kommentarer:

Livet i byn sa...

ja vi måste verkligen göra om detta, det var hur mysigt som helst. Är så glad att jag har er, massa kramar

Anonym sa...

Åh så mysigt ni verkar ha haft det! ...kanske får man vara med nästa år? =) Kul idé det där med "uppdraget", du är bara så påhittig du Kattis!! *skratt* Kram kram