torsdag, december 06, 2007

Pepparkaksbak med traditioner



PÅ måndagmorgon ställde jag mig och gjorde en pepparkaksdeg enligt Mats recept som även finns på Coop hemsida, kolla här (lägg till en stpr bit färsk riven ingefära till receptet också). Jag bytte även ut hälften av sockret till farinsocker och den ljusa sirapen till mörksirap för att få lite mörkare pepparkakor. Vi for in en sväng till Vällingby efter att Frank sovit, där fikade vi och gick lite i affärer sedan åkte vi hem för att baka pepparkakorna. Vi satt vid mitt köksbord och bakade. Frank hade tålamod att vara med en stund sedan gick han och lekte medan mamma och jag satt kvar och bakade. Vi spelade julmusik, bakade och pratade- hur mysigt som helst. Vi brukar alltid baka hemma hos mamma i Stöde, vi har det som tradition, i år blev det hemma hos mig i Hässelby och det blev nästan mysigare!




På tisdag eftermiddag åkte mamma hem till Stöde igen och då satte Frank och jag oss i bilen och styrde vår kosa mot Tärnsjö til Linda, Anette och Tilde. Det ska jah skriva om senare i dag/ kväll.

Nu blev jag så sugen på pepparkakor att jag ska sätta på kaffe och ta mig några stycken

Den här fina ljusstaken köpte mormor till Frank i Vällingby enligt mammans önskemål. Tågtomten köpte mormor till Frank i en kvällsöppen butik i Gamla Stan med devisen " Frank kan ju inte vara på julskyltning utan att få en tomte!



=Nu har jag smacka i mig 700 pepparkakor medan jag la in bilden ovan, gud så goda de är!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Å vilken fin ljustake! =)

Det e alltid så kul att läsa din blogg! Jag väntar med spänning på lite bilder från Tärnsjö....

kram