söndag, december 16, 2007

Julmys och glöggkaka

Min moster och morbror ,Lena och Göran, har just varit här och hämtat Jens, som sovit här sedan i fredags. De var på Rivierans Guldgossar och igår och sa att den var helt suverän- hur kul som helst och Robert Gustavsson hade varit i toppform. Igår kväll så julpysslade Jens och jag. Jag hjälpte honom att skriva några julkort och sedan så slog vi in paket med julmusik från SR Bjällerklang- webbradiokanal, i bakgrunden.

Vi gick och la oss allihopa vid 22-tiden, Magnus trött efter gårdagens julfest och jag trött eftersom jag känner mig lite hängig.

I dag söndag hade vi planer på att åka iväg en sväng men Lena och Göran kom redan vid lunchtid och hämtade Jens så vi blev hemma och tittade på all skidåkning istället.

Klockan 16 kommer Sara och Anders på adventsfika, till dess ska jag baka den här Glöggkakan. Jag har gjort ngt liknande tidigare som blivit väldigt gott men jag hittade inte igen receptet nu så det här hittade jag på nätet. Jag ska tillsätta 1 msk kanel också för extra julsmak, har sett att de har det i andra recept.
_________________________________

Glöggkladdkaka

200 g smör
200 g mörk blockchoklad
4 ägg
2½ dl socker
2 dl vetemjöl
3 msk vinglögg
ev. florsocker

Till servering: 3 dl vispgrädde Sätt ugnen på 200°C.Smält smöret i en kastrull. Bryt chokladen i små bitar. Lägg chokladen i smöret och rör tills den smälter.Vispa ägg och socker pösigt.Rör ner smörblandningen, mjölet och glöggen.Häll smeten i en smord och bröad form, gärna med löstagbar kant (23 cm i diameter).Grädda kakan i nedre delen av ugnen, 25-30 minuter.Den ska fortfarande vara lös i mitten.Låt kakan kallna.Sikta ev. över lite florsocker.Vispa grädden och servera den till kakan.

__________________________________

Ikväll vet jag om den gick hem eller inte

1 kommentar:

Anonym sa...

Blev kakan god?? Den låter ju hur smaskig som helst! ... jag ska nog testa att göra den till vårt glöggmys på fredag. kram kram