måndag, juni 08, 2009

Gårdsfest i Finnboda

I lördags var det gårdsfest för vår bostadsrättsförening Finnboda Hage. Jag var självklart med och planerade den tillsammans med vår granne Janne och Lotta på taket.

Vi fick pengar från HSB och fixade mat till 45 personer samt 15 barn. Magnus var snäll och lovade att hjälpa till med grillningen och fick därför bestämma VAD som skulle grillas. Det blev hel färsk kyckling, närmare bestämt 15 stycken. Dessa skulle kryddas med nystött rosépeppar och salt. Magnus fick hjälp av grannen Martin att mortla 15 burkar rosépeppar:



.... och kryddas:




Tält och dukning i nationaldagsanda:



Välkomssnittar som vi gjort iordning bl.a. fetaostsnurror, matjessill och färsk potatis på spett, crostini m.m.



Skulle Magnus klara av att bemästra alla dessa grillar?



JA, perfekt, kycklingen blev väldigt god tyckte alla. Till den serverades ugnsrostad färskpotatis, sallad, olika såser, nybakade baugetter, ost m.m.





Till efterrätt hade jag gjort vaniljpannacotta med limemarinerade jordgubbar. Det gick rätt så smärtfritt att göra till 50 personer. Gott blev det också!



En mycket trevlig gårdsfest för både barn och vuxna. Efter maten klädde jag ut mig till Pippi till barnens stora förtjusning. Det är alltid lika roligt att ta på sig kläderna och se barnen miner då Pippi dyker upp från ingenstans! Lite senare på kvällen då barnen somnat tog grannen Martin fram sin gitarr och bjöd upp till allsång. En härlig avslutning på en härlig fest!

3 kommentarer:

Livet i byn sa...

Så duktiga ni är, skulle ni bli arbetslösa så skulle ni kunna satsa på catering!!!
Ska bli så kul att åka på vår lilla semestertripp. Massa kramar

Linda S sa...

Vilken härlig fest!
Jag har en liten fråga. Jag ser på bilden att ni har ett stort partytält. Vi tänkte ha vårt bröllop ute i ett partytält, men det är lite svårt att beräkna hur stort tält vi måste ha. Så min fråga är: hur stort var ert tält och hur många satt under det.

Frank och jag sa...

Livet i byn

Jag kikade upp några alternativ men bokade inget, vi måste höras vid innnan dess. KRAM

Linda S

Svarar på din sida!

/Kattis