tisdag, juni 09, 2009

Frank får en stjärna varje kväll

I kväll blev vi bjudna på spontanmiddag till grannarna Karin och Martin och deras dotter Rut. Vad härligt det är att bli inbjuden helt spontant så där bara av sina grannar då man står i lekparken och surrar. Tack så mycket för det Karin!!!! Jag blev inspirerad av Karin att göra lite bönblandningar att ha i kylskåpet och servera som tillbehör till middagen eller att ha som tillbehör till en lunch med t.e.x tonfisk.

Läggningen med Frank gick bra även i kväll. Eftersom han har haft en benägenhet att vilja ha en massa leksaker i sängen och att kliva ur sängen många gånger sedan vi har läst för honom, har jag infört ett litet "stjärnsystem" (Inspirerad av Olivias mamma). Det innebär att han varje morgon, om han varit duktig kvällen innan och legat kvar i sängen utan leksaker får en stjärna. När han fått 10 stjärnor ska han få en leksak. Hittills har det fungerat väldigt bra. När jag frågade honom vad han ville välja för leksak när han fått 10 stjärnor svarade han att han ville ha en grävskopa, en hård en. Vi får se hur många dagar den önskan håller.

"Stjärnsystemet" sitter i en ram (dålig och spegelvänd bild tyvärr). Överskriften lyder: FRANK IS A STAR, och i sista rutan i varje rad står det LEKSAK.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med, middagar i spontan anda där man blandar blodpudding, kyckling och bönsallader med trevliga grannar är superkul. Vi får göra om det snart igen!
Nu ska killarna ner och fiska- hur många fiskar blir det idag tro?
Jag ska kolhydratladda i soffan inför morgondagens blodomlopp. Choklad det innehåller väl lite kolhydrater???
/Karin

Frank och jag sa...

Mycket trevligt Karin, mycket!
Va! Har du choklad, utan att bjuda, du förstår inte hur sugen jag varit hela dagen....

Kram

Anonym sa...

http://larsh.wordpress.com/2009/03/27/avlyssnat-om-guldstjarnor/

tål att tänka på!
Kram, Madelene

Frank och jag sa...

Hej Madelene

jag läste vidare på länken till de som är emot lite stjärnor i tillvaron. Jag säger bara att i lagom dos tror jag att det fungerar så länge barnet tycker att det är kul och Frank gör det verkligen. Appropå de där männen i kostym- rejäla bonusar alltså!

KRAM