lördag, september 22, 2007

I LOVE POPART




Lördag lika med familjedag och vi hade bestämt oss för att spendera den på Waldemarsudde för att gå på utställningen I love popart eftersom både Magnus och jag är stora beundrare av den genren. Först och främst är det Roy Lichtenstein vi diggar men på utställningen hittade vi två likvärdiga konstnärer i form av Robert Rauschenberg och James Rosenquist (se bild ovan).

Vi parkerade som vanligt bilen vid Magnus jobb och gick över till Djurgården. Hår står en nyvaken Frankie och jag på Djurgårdsbron i det soliga men lite blåsiga septembervädret.






När vi kikat färdigt på utställningen som vi både tyckte var mycket sevärd, även fast vi saknade Roy Lichtensteins bästa verk, tog vi en fika på Café Prinsen som ligger i samma byggnad. Vi hade lika höga förväntningar på fikat som på utställningen då vi visste att det drevs av ägaren till Blå Porten (som är vårt favoritställe på Djurgården, missa inte deras fräscha tomatsallad och dignande kakbord). Vi åt mumsiga smörgåsar och Frank fick kalvfärsbiffar med gräddsås, rårörda lingon och inlad gurka, mums tyckte han. På smörgåsen köpte Magnus en mycket god och stor bit äppelpaj, jag och Frank nöjde oss med att dela på varsitt vaniljhjärta och biskvi. När Frank inte kunde sitta still längre så gick vi. Det sammanlagda betyget på utställning och café blir fyra ° ° ° ° lichtensteinska prickar av fem möjliga





 


Efter en promenad i de vackra omgivningarna på Waldemarsudde, med utsikt mot vårt nya hem (läs Finnboda Hage) så tog vi oss till nya gallerian i Skatteskrapan för att spana in affären T-shirt store enligt Magnus önskemål. Han köpte ett stycke vit t-shirt med tryck .Jag slank in på Monki och köpte en t-shirt även jag och ett par lila leggings. Vi hade sån tur att lilkillen somnade precis då vi kom fram till gallerian så vi fick en stunde shopping i lugn och ro. Han blev väl trött efter allt springtidigare under dagen.

På bilderna nedan ser ni FRANK OCH JAG doing WALDEMARSUDDE






Nu i kväll känner jag mig ännu mera nöjd än igår eftersom jag lyckats att åstadkomma ett inlägg till, tjohoo. Nu ska Magnus och jag titta på film: Pans Labyrint. Magnus har redan sett den och påstår sig tycka att den ska med med hans tio-i-topp- film-lista alla kategorier, vi får se om jag instämmer.

Måste bara avslutningsvis lägga in en bild på Sveriges mäktigaste ålderdomshem som ligger på andra sidan Djurgården, från Waldemarsudde sett. Enligt en Stockholmsguide så var det flera skepp förr i tiden som saluterade till detta istället för det riktiga slottet när de närmade sig Sveriges huvudstad. När ni ser bilden kanske ni förstår varför. Lite annat jämfört med Skogsgläntan i Stöde och Skottsundsbacken i Kvissleby.

2 kommentarer:

Smurfan sa...

Vilken mysig lördag ni verkar ha haft.
Fina bilder!
Hur länge finns utställning kvar? Det verkar som den vore värd ett besök. Då kan man ju passa på att besöka Café Prinsen, man blev ju verkligen sugen på fika när man såg fotona på allt mumsigt de verkar ha att erbjuda.

Anonym sa...

vill du köpa popart, kolla min hemsida:

irmeli.jimdo.com