onsdag, maj 27, 2009

Strömming för hela slanten

När pappa var här i helgen beredd att fiska strömming på sitt besök i Stockholm, nere vid piren här i Finnboda så fick han inte ett enda napp.



Kanske båten skrämde iväg fisken?



I måndags däremot när Magnus och grannen Martin var ner fick de 40 stycken på dryga timmen.





Vi bestämde att vi skulle äta strömmingen tillsammans nästa dag (alltså i går). Magnus och Martin tillredde strömmingen på olika sätt, Martin gjorde traditionella sotare medan Magnus körde på en modernare linje och stekte strömmingen med citronfiléer, citronskal och kapris. Till detta åt vi färsk potatis, tomatsallad och gräddfilsås. Det blev väldigt, väldigt gott. Till och med barnen, Karin och jag åt för fulla muggar trots att vi stekt fiskpinnar som back-up.

Vi fick sitta inne och äta eftersom det började blåsa och regna vid middagstid. Typiskt eftersom hela dagen varit så solig och varm. På bilden till höger står Karin och hennes dotter Rut. Bredvid Frank sitter grannflickan Säva som abslut inte ville gå hem efetrsom hon också ville prova att äta strömming, självklart fick hon då stanna och äta med oss också:



Strömming VS fiskpinnar



Till efter maten hade jag slängt ihop en jordgubbs och rabarberpaj. Färska jordgubbar hade jag hemma sedan i helgen och rabarber fick jag en hel påse av från snälla Karin. Det mesta gjorde jag saft på men de sista stjälkarna fick det bli paj av:



Det var första gången jag både gjorde och åt jordgubbs och rabarberpaj, men det var väldigt väldigt gott så det kommer jag att göra fler gånger!

3 kommentarer:

Anonym sa...

TACK för god mat, paj och sällskap! Trevligt.

Cyklade till Henkan och tillbaka - 20 min. Det kan inte vara så mkt längre tid än med bilen - och oj va mycke bättre för miljön ;o) hihi

Ses på fredag.
/Karin

Frank och jag sa...

Hej Karin!

Ja det var trevligt att ha er här på middag- full rulle med barn och allt!
Tänk att strömming kan vara så gott, har du ändrat uppfattningen lite, eller måste vi steka fiskpinnar till dig framledes också?

Du är hurtig du o miljömedveten. BRA, då kan jag ta bilen med gott samvete då jag vet att du är så medveten ;)

Ja, vi ses på fredag
KRAM

Anonym sa...

Ja det kan du- gasa på bara! ;o)

Jag vet att jag är lite jobbig ibland. Är tom mer miljömedveten än min biolog sambo.
Fast idag ska jag ta bilen till Sickla och storhandla, vill du hänga på och samåka? hi hi
/Karin