måndag, juli 07, 2008

Ljuvligt goda o sega kolakakor

Jag har städat och bakat kakor ikväll. Städningen gick bra men kakorna de blev super. Det var inga avancerade kakor utan de enklaste kolakakor- men med en extra piff i form av malen ingefära och en precis ungstid gjorde verkligen susen.

Blir du sugen att pröva dessa?
Här kommer receptet hämtat från Leilas underbara bok A piece of a cake



JÄTTEGODA KOLASNITTAR (Jag gjorde dubbelsats)
25 st

100 g mjukt smör
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2 1/4 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen ingefära

TIPS! Jag brukar använda matberedaren med knivtillsatsen då jag bakar dessa. Det fungerar jättebra!

-Sätt ugnen på 175 grader
-Vispa smör, strösocker och sirap krämigt.
-Blanda vetemjöl, bikarbonat, vaniljsocker och malen ingefära och rör ner det i smeten.
-Dela degen och rulla ut till två längder
-Lägg längderna på en plåt med bakplåtspapper. Platta till lite med en gaffel så att det blir ränder.
-Grädda längderna gyllene i mitten av ugnen 12-15 minuter (jag tog dem efter 13, det är gott då de är lite sega och då får man inte grädde för länge).
-Låt dem svalna en aning och skär sedan längderna på snedden. Låt kolasnittarna svalna på plåten.



KÄKA UPP DEM eller frys in

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ett två tre..åså blev det bälgajuck långt in på natten ,spelarna sökte skugga under träden, solen gassade hela fredagen.Vilka fantastiska spelmän som bjuder på sig själv.Mycket nöje för dragspels älskare, som träffas i Ransäter Värmland vecka 27. Jag köpte en ny skiva med Dalapolisens spelmän, som heter, den tar vi sa....Låt nr två är fiolen min som jag gillar.Jag förstår att det är ovant att vara solo,men då kan man hitta på något roligt tillex.att städa, baka mm.Frank som är hos Farmor å Farfar i Särna med pappa Magnus, myser nog på sitt vis, i den fina fjällvärden, första semesterveckan.Binge som också gillar kakor.

Frank och jag sa...

Hej pappa

Första semesterveckan, vad härligt! Kom ner hit så bjuder jag på kakor. Vi kan sitta på din fina snickrade bänk och dricka jordgubbssaft till som jag kokade i helgen.

KRAM

Anonym sa...

Dessa kakor ska jag prova att baka, de verkade inte så svåra att göra. Kram Linda

Frank och jag sa...

Hej Linda!
Tycker absolut att du ska baka dem. Tänkte faktiskt säga det då vi hördes på telefonen, men glömde. Bra att ha i frysen då alla kommer och vill titta på bebisen sedan, gör dubbel sats!!!!

KRAM o lycka till med baket

Anonym sa...

Mm, vad gott dem ska jag göra!!;)
Ta gärna en titt på min matblogg;http://www.citronella.devote.se/

Anonym sa...

Dags att göra dessa till julbaket. Detta är bästa receptet!