fredag, augusti 20, 2010

En underbar sensommarvecka i Stöde

Vilka underbara dagar vi har haft det i Stöde Frank o jag. Frank hade redan spenderat en vecka hos mormor och morfar innan jag kom upp förra fredagen. Det hade gått jättebra dagarna utan mamma och pappa. De hade varit på Stödehuset och badat, lekt med Alva och Vilgot, varit i skogen, varit i stan, besökt Stödemarknad, besökt Drakbåtsfestivalen, åkt fyrhjuling, badat i Gäddtjärna, plockat hallon m.m. Underbaar sensommardagar med riktig sommarlovskänsla helt enkelt.

Samma sommarlovskänsla fortsatte då jag kom upp. Det fina vädret höll i sig och vi fick några varma dagar vid poolen på Stödehuset. En mycket stolt Frank vågade äntligen hoppa från poolkanten utan att ngn tog emot honom och gissa om det blev hoppa av sedan? Han hopppade köttbulle, han hoppade magplask, han hoppade från startblocken, han tog sats och hoppade flera meter, han hoppade långt, han hoppade kort, han hoppade på det djupa, han hoppade på det grunda osv. Det var underbart att se hans vattenlek och se att han inte var rädd för att komma under vattnet med huvudet längre. Han torkade bara ur ögonen och forsatte hoppa.

Att våga hoppa själv från kanten var en av höjdpunkterna med veckan, den andra var Stöde Ifs fotbollsskola. I STockholm hittade jag ingen fotbollsskola för pojkar födda 2005 men i Stöde där erbjöd dem det. Tre kvällar höll träningarna på och Frank tyckte verkligen att det var superroligt. Han sprang med stor entusiasm på varje ävning och när det var dags för spel på slutet, ja, då sprang han ännu mera. Han gav allt. Jag måste säga att jag var mäkta imponerad av min son. Det blev mål nästan varje gång han fick bollen. Han tog emot den, satte fart mot målet och pangade. Det var underbart att se. Det märktes verkligen att vi i princip spelat fotboll varje dag den här sommaren. När hans lag vann med 8-5, då var det Frank som gjorde 7 av målen.

Jag vet att han bara är 4, snart 5 år, och jag vill inte börja hetsa med att han gjorde si och så många mål, men han var verkligen lycklig där ute på planen. Mest imponerad var jag nog ändå av hur mkt alla barnen orkade springa och hur duktiga de var på att ta instruktioner och att göra som tränarna sa. Helt otroligt! Tänk vad duktiga de är trots sina knappa 5 år, man ska inte underskatta dem.

Nu är vi tillbaka i Stockholm igen och jag ska se om jag kan fixa lite bilder från fotbollsskolan och andra aktiviteter i Stöde. Jag hade tyvärr inte med vår kamera utan använde mammas och då måste jag få mamma att lägga över bilderna på deras dator och sedan maila dem till mig och det krävs nog en del instruktioner via telefon för att få till det, eller vad tror du mamma?

Tack för en underbar sensommarvecka mamma och pappa.
Vi ses
KRAM

4 kommentarer:

Livet i byn sa...

Vilken underbar vecka ni verkar ha haft, snart ses vi ska bli så kul. kram

Anonym sa...

Ja det var en mysig vecka ska nog fixa med kameran om jag får bra instruktioner.
Saknar er redan! Pussa Frank från mormor hoppas att Turtlerna är kul fast dom var ful! Mamma/mormor

Anonym sa...

Linda, ja snart ses vi- det blir underbart. Kram

Anonym sa...

Mamma- vi saknade er som galningar när vi kom hem- i varje fall jag. Ni pysslade om oss så gott.
Kram