fredag, april 13, 2012

Receptet på müslin från Knaust i Sundsvall

Jag måste bara skriva ner det här receptet innan det kommer bort. Jag råkade nämligen riva ur sidorna från min anteckningsbok och är rädd att de ska komma bort.


Alla ni som har ätit den väldigt goda frukostbuffén på Knaust i Sundsvall har säkert även smakat på deras hemmagjorda müsli med torkad frukt. Den är så himla god och jag fick tag på receptet. Jag har gjort den två gånger hemma och den smakar så gott som lika gott ;)


KNAUSTMÜSLI


- 5 dl havregryn
- 5 tsk brunt farinsocker
- 2,5 tsk kanel
- 1/2- 1 dl rapsolja
- 1 dl kokos
- 1 dl pumpakärnor (kan uteslutas)
- ca 1 dl torkade gula russin
- ca 1 dl torkade tranbär


Häll rapsoljan i en stekpanna, låt den bli varm och tillsätt havregrynen. Rosta dem tills de har fått färg. Rör om hela tiden så att de inte bränns. Tillsätt kanel och farinsocker. Rör om noga, och häll över i en stor bunke.


Rosta koksflingorna och pumpakärnorna i samma stekpanna tills koksflingorna blivit gyllenbruna. Häll över i bunken och blanda med havregrynen.


Tillsätt de torkade tranbären och russinen, samt eventuell annan torkad frukt om du vill.


Dryga eventuellt ut med lite basmüsli  


Smaskens tillsammans med naturell yoghurt.


// Jag testade att göra samma müsli utan kanel men med lite mera farinsocker och det blev också väldigt gott. Bra om man vill äta det tillsammans med t.ex. färska bär och vill slippa kanelsmaken.

2 kommentarer:

Helene Taflin sa...

Det lät gott. Måste testas nån gång!

Anonym sa...

Den är god. Har du testat frukosten på Lnaust annars måste du göra det. Godare än de flesta! /Kattis