söndag, oktober 14, 2007

En underbar 2-åring




Nu har alltså lilla Frank blivit två år och vilken mysig födelsedag det blev. Frank hade skoj precis hela dagen och var omgiven av alla de människor han älskar mest (förutom Morbror Micke o hans familj förstås). Frank är i en sån härlig ålder nu. Man kan börja göra saker med honom som man inte kunnat göra på samma sätt förut. Vi kan sitta vid hans lilla bord och rita tillsammans och föra en liten dialog om stora apor, små katter, massor av bilar och annat som han kan relatera till. Han kommer med nya ord och utryck varje dag som jag mer eller mindre förstår men jag älskar att få höra han prata om allt mellan himmel och jord på sitt sätt som ibland det bara är jag som förstår.Jag kan enkalt säga att jag är den person som känner och förstås Frank bäst och det är en läcker känsla och underbart att veta att det kommer att vara så i många år till.

Nu var det dock bara två han fyllde, men det är inte bara. För honom var det nog hans första födelsedag som han verkligen fick ut ngt av. Jag minns då han fyllde ett och hela vardagsrumsbordet var belamrat med paket i olika former och färger och han kunde inte ens öppna dem och förstod nog inte riktigt vad som var i görningen. Även fast han gillade att leka med sakerna när de var uppackade. Nu var det dock skillnad, nu öppnade han paketen med lite hjälp från oss och kom genast då man sa till honom - Frank, du ska få paket. Vid några tillfällen utbrast han även- Mer paket mamma!

Favoritpaketen för dagen var den lastbil från filmen Bilar som han fick av mormor klockan 07 på morgonen (mormor kunde inte hålla sig).



Hela morgonen därefter blev det lite paketöppning i form av presenter från Magnus och mig. Mitt i en paketöppning tittade Frank dock på mig och utbrast med en bestämd ton -KOKA GRÖT MAMMA. Det var bara för mig att utföra kommandot och ställa mig vid spisen. En tvååring skulle nog inte uppskatta att äta tårta til frukost så vi satte ljus i gröten för sakens skull.




Vid halv tio kom farmor och farfar från Falun med mera paket (med bilar i) och ett kuvert med innehåll att de startat ett fonkonto till Frank med startkapital och månadsinsättning. När Magnus och jag sedan skulle fixa lunch tog mormor och farmor med sig Frank ut. Där fick de känna på Kung Franks anlag för att styra och ställa -spring farmor, spring mormor hade han visst ropat flera gånger och farmor och mormor de sprang så det var helt utmattade då de kom in, allt för att göra födesledagsbarnet till viljes!

När vi alla ätit av den goda lunchlasagnen som Magnus tillagat så somande Frank ovaggat i sin säng, resten av gänget satt i vardgasrummet och jag visade dem lite klipp på YouTube. Min pappa ville höra dragspelslåtar, Riitta ville höra Paul Potts, själv ville jag spela opera för dem men ingen ville lyssna. När Frank äntligen vaknade hade även morfar dykit upp från Sundsvall med paket och efter en stund kom även faster Sara och Anders samt Patrik och Rebekka. Vi fikade kaffe, kakor och tårta som Frank så duktig båste ut ljusen på.





Vid 17-snåret for farmor och farfar tillbaka till falun men resten av gänget stannade kvar. Då blev det presenttittning i form av Fem myror är fler än fyra elefanter från DVD-boxen pappa Magnus köpt till sin son samt kvällstoast med sallad till alla hungriga gäster. Det är mysigt då folk stannar kvar och man bara kan hänga runt, prata och slappa tillsammans.


Jag skulle vilja tacka alla som kom till oss på Astrakangatan och firade en underbar 2-årings födelsedag. Det syntes på Frank att han älskade att alla ni var här och om han fick välja så skulle ni nog ha varit kvar här ännu.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
det var en skojig födelsdag ed mormors älskling.Längtar redan efter Er! kramar momor

Smurfan sa...

Det var ett trevligt kalas med mycket gott! Frank var så söt när han satt som klistrad framför TV:n när "Fem myror är fler än fyra elefanter visades".