onsdag, december 08, 2010

Franks spökdiscokalas (5år) BILDERNA!

Äntligen har jag fixat en USB- kabel till vår digitalkamera så nu kan jag föra över bilder till bloggen igen.
Det jag vill visa först är förstås bilderna från Franks 5- års kalas eller som han ville ha det: SPÖKDISCOKALAS, och mamma fixade ett riktigt spökdiscokalas förstås!

Frank delade upp godiset i de spökpåsar med namn som jag gjort. Ja, jag gjorde de vita påsarna också....fanns ju inga vita påsar att köpa.





Utanför vår lägenhetsdörr:



När barnen kom var den lilla spökkiosken med blinkande lampor stäng, men de fick snart veta att den skulle öppna så fort spöket som hade hand om kiosken vaknade..



Det var bara små spöken som fick handla i kiosken så alla barn fick göra ett eget spöklakan att ha på sig:



När jag frågade dem om de hade några pengar att handla i kiosken för så svarade de att det hade de inte. De fick därför leta efter enkronor runt omkring i lägenheten och fylla en liten skattkista med. När kiosken så öppnade fick alla små spöken fem kronor att handla för. Alla saker i kiosken kostade en krona.

Kiosken är öppen, spöket dvs Magnus i min egensydda spökdräkt hade äntligen vaknat och masat sig till jobbet:



Barnen tyckte verkligen att det var super att handla för riktiga pengar i kiosken och jag har aldrig varit med om att det gått åt så mycket fika. De stod så snällt i kö och beställde från spöket som fixade allt från muggar med popcorn, spökmuffins, frukt och chokladbollar.



Barnen fick sitta var de ville och fika, vissa satt vid bordet och andra på filtar på golvet:




När kiosken stängde ville alla barn förstås busa med spöket:



När kramkalaset med spöket var klart blev det så dags för lite disco. Barnen dansade verkligen glatt till allt från Lady Gaga, Sean Banan, Robyn, Ola och förstås Eric Saade:



Jag styrde upp några danslekar där man bland annat skulle stå still då musiken tystnade samt att man då musiken tystnade skulle lägga sig på golvet och blunda. Jag la en filt över någon av barnen och sedan skulle de så snabbt som möjligt lista ut vem av deras kompisar som låg under filten.



Det var jätteroligt att se alla barn dansa eftersom de verkligen dansade och tyckte att det var roligt med musiken och välkända låtar. Jag visste inte hur jag skulle få lugn på de uppspelta barnen vid tårtfikat strax innan hemgång men det blev en enkel match för isfacklorna...





Isfacklorna blev en succé och alla barnen blev knäpptysta medan de brann och då de brunnit ut ropade alla barn i kör "EN GÅNG TILL EN GÅNG TILL" (tydligen ngt de kör med på dagis) och vi fick ladda tårtan med nya isfacklor.



Jag hade till det här kalaset gjort en marängtårta fylld med glass, grädde, chokladsås och frysta hallon och blåbär samt garnerat den med egengjorda spökmaränger för att riktigt hålla mig till temat:



Som avslutning på kalaset och direkt efter tårtan fick alla barn ta på sig sina ytterkläder för att gå en liten spökpromenad två och två genom att följa de gravljus som jag placerat ut i en kortare sträcka. På slutet dök så det snälla kioskspöket upp igen och gav, i utbyte mot en kram, varje barn varsin godispåse som Frank jag förberett tidigare under dagen, att ta med hem.

Ja, det blev ett väldigt lyckad kalas som alla barn verkade uppskatta. Det är roligt att hitta på saker med barn i den här åldern eftersom de är så villiga att vara med på allting och den där idén med att ha kiosk- den kommer jag att fortsätta med på varje kalas hädanefter, helt perfekt att låta barnen handla sitt eget fika- de tyckte att det var jätteroligt!

2 kommentarer:

Helena sa...

Du är ju helt fantastisk Kattis!!! Jag vill oxå gå på ett kalas hos dig ;)))

Anonym sa...

Helena!
Flytta till Finnboda så är ni välkomna..!

/Kattis