tisdag, december 14, 2010

En sockerbagare här bor i Finnboda...Luciafirande 2010

I går var vi inbjudna till dagis för luciafirande. Frank hade planer sedan tidigare att vara tomte men så ändrade han sig förra veckan och ville vara sockerbagare. Skoj, tyckte jag och kom genast på en idé hur det skulle kunna gå att styra upp. In till H&M köpte en vit långärmad tröja, in på Olsson tyger och stuvar och köpte 10 knappar, in på Barnens hus och köpte en Micki bagarmössa. Hem- sy fast knappar i tröjan, leta fram Franks rutiga byxor och vips så var vår lille sockerbagare född. På kocktröjan skrev jag orden "Mini Jason" (Jason heter den duktige och mycket uppskattade kocken på Franks dagis).



Jag frågade Frank om Jason hade sett honom och då svarade Frank glatt att Jason hade sett honom och skrattat och tagit kort- det tyckte Frank var roligt!

Här är vår lille sockerbagaren i luciatåget tillsammans med sina dagiskamrater:





Här är hela familjen innan det var dags för dagisfika med glögg, pepparkakor och Jason bakade lussebullar:



När vi kom hem från luciafirandet hade jag lovat Frank att vi skulle göra ett pepparkakshus. Det blev första gången för Frank eftersom jag förra året råkade misslyckas med ihopsättningen och slängde hela sk*ten i sopkorgen... Magnus fick hjälpa till med själva monteringen den här gången och allt flöt på utan problem, förutom att tre av delarna redan var trasiga i förpackningen- men vad fixar inte lite sockerlim?

Jag spritsar och Frank sköter dekoreringen:



Det färdiga lilla huset som senare skall få lite omgivningar och sättas in på Franks rum:



Jag hade även bokat biljetter till luciahögtiden i Nacka kyrka- jag tycker att det är mysigt att gå till kyrkan och se på luciatåg. Jag minns en gång då vi bodde i Hässelby och skulle leta upp ett luciafirande i någon kyrka. Vi hittade ett i en liten kyrka men själva tåget bestod mestadels av glada icke skönsjungande pensionärer och stämningen var lite väl religiös- men det blev en mysig och minnesvärd stund ändå med tillhörande kyrkkaffe efteråt med människor som nog undrade vilka vi var och som ville välkomna oss till församlingen.....

Nåväl, den här dagen beslutade vi oss för att stanna hemma och kika på lucia på tv eftersom vi alla kände oss rätt så trötta.

Inga kommentarer: