måndag, september 27, 2010

Svampplockning med två arbetskamrater

I eftermiddag mötte jag upp två arbetskamrater i skogen för att leta lite svamp, eller leta och leta, Eva, en av tjejerna har perfekt koll på svampskogarna i Nacka och var snäll att visa oss några av sina ställen.

Vi hittade massor av svart trumpetsvamp. Det var första gången jag plockade just den sorten. Svart trumpetsvamp växer ju inte i mina norrländska hemtrakter. Den var svår att se men rolig ändå att plocka.

Nu har Magnus hjälpt mig att rensa den och vi har lagt den på tork här hemma. Den är tydligen bäst att torka annars gillar jag helst att förvälla svampen.

Jag har heller aldrig smakat den här sortens svamp men alla säger att den är godare än kantareller. Nu ikväll gjorde vi därför köttfärsbiffar och en sås på den nyplockade svampen och den blev helt otroligt god! En ny favorit svamp helt enkelt. Tack Eva o Åse för en rolig skogstur med mycket gott resultat!

Inga kommentarer: