onsdag, augusti 26, 2009

Mitt 30- års firande, del 2: Finlandsresan

En regnig kväll i somras satt jag och min svägerska Sara i en stuga uppe i norra Dalarna och funderade hur vi skulle göra med mitt 30- års firande. Sara kläckte då idén med att åka på en kryssning till Finland. Eftersom jag vet hur det kan vara att sitta på en vanlig restaurang hemma i Stockholm/ eller att hitta på något annat med 3 stycken 3 1/2 -åringar så kändes en båtresa perfekt. Roligt både för oss vuxna men fram för allt för barnen. Frank har sett de där båtarna gå förbi utanför oss så många gånger så att åka med en av dem skulle nog bli en hit. Det blev det också. Vi valde att åka med Birka Paradise, för att slippa den där riktiga Finlandsbåtskänslan och för att de verkade fräschast.

Det jag kan säga om resan var att den blev mycket lyckad. Som jag skrivit tidigare så sa alla att de hade haft jätteroligt, barn som vuxna.

Helgens festlighetere började faktiskt redan på onsdagen innan vi skulle åka, för då kom brorsan och hans familj ner. Kaffet stod dukat på uteplatsen då de kom och i utbyte mot några paket så fick även de smaka.



Tack för jättefina Iittala- tallrikar samt den superfina mössan (någon (läs: Jenny) har tydligen fattat att jag är en riktig mössfantast).

Som ni har kunnat läsa så blev det Gröna Lunds besök och Södermalmsbesök under torsdagen o fredagen. Det var riktigt mysigt att ha dem här!

På lördagen fick barnen hjälpa mig att baka lite kakor innan resten av folket som skulle med på båten kom

Hela gänget uppradade:



Fasters sötnosar, Alva o Vilgot, som jag älskar så mycket:



Sen kom resten, då hann vi bara med lite fika innan det blev dags att gå till färjan:

Min käre bror:



Nu när jag fyllt 30 och blivit äldre så har jag börjat digga prinsesstårta. Den här gjorde jag tillsammans med barnen:



Det är mysigt med släktingar på fikabesök:




PÅ BÅTEN

18:00 avgång och tillika middagsdags. Ett överraskande fräscht och gott smörgåsbord, med allt från räkor, lax, vegetarisk lasagne, fetasostsallade till oxfilé och potatisgratäng. Här sitter några av oss och äter, uppdelade på två bord:





EFTER MATEN:

Barndans i discot tillsammans med aktivitetsledaren på båten:




Min kusin Jens ägde dansgolvet:



..och lärde Frank några breakdance moves (hoppas att kunna lägga ut en film på det senare):



När barnen hade somnat ägnades kvällen åt diverse danser: discodans, dans till coverband och styrdans, men kvällen avslutades 02:30 men någon konstig form av barnvagnsrace konstruerat och introducerat av brorsan och Magnus....



SÖNDAGEN:

Inleddes med frukostbuffé i restaurangen, vid ett fönsterbord men ljuvlig utsikt över Ålands skärgård. Det är underbart med frukostbufféer!!! Tänk att få vakna upp till det varje morgon, vore inte det ljuvligt. Kanske något man borde ha önskat sig? Årskort på ett fint hotells frukostbuffé. Resten av dagen bestod av bad på båtens sol och pool däck, längst upp. Mindre än vad reklamen lovar men duger väl till att roa barnen med. Bastun var i varje fall väldigt mysigt med panoramafönster ut mot vattnet. Jag moonade till en förbipasserande båt- men jag tror inte att de märkte något ;)







Eftermiddagen spenderades på däck, tillsammans med liveband, lite mat och musikfrågesport (som vi för övrigt trodde att vi skulle vinna men som vi faktiskt var riktigt dåliga på...)






Framme i Stockholm igen. En sista bild innan det var dags att kliva av båten. Svärmor, svärfar, jag o Frank samt kusin Jens.

TACK ALLA SOM VAR MED. Det blev ju superkul- trots att jag dansar styrdans som en kratta ;)

Inga kommentarer: