onsdag, juni 16, 2010

LOVESTHLM 2010

Igår kväll cyklade Frank o jag in till Kungsträdgården där vi mötte upp Magnus för att ta del av festligheterna som pågår här inför giftermålet på lördag. Under två veckors tid har festivalen LOVESTHLM 2010 pågått och jag tyckte att det var dags för oss att ta del av festligheterna.

Frank o jag hade redan varit inne en dag tidigare i veckan då vi tagit del av de aktiviteter som erbjudits för barnen. Bland annat så var vi på improvisationsteater med skådespelarna från Junibacken, där barnen fick bestämma vad föreställningen skulle handla om, vi gick bland tälten i Galärparken på Djurgården där man bl.a. kunde bli fotograferad och bli sin egen klippdocka (tyvärr så ville inte Frank det...), kasta boll, hoppa i hoppborg, besöka GB- tältet för att käka glass, spela minigolf och rita sin egen t-shirt m.m.

Barnaktiviteterna hade vi som sagt redan avverkat så igår kväll fick det bli mat och mingel i Kungsträdgården. Jag gillar att ta tillvara även på vardagskvällarna och som tur är har jag en sambo som inte säger nej till så mycket. Klockan åtta var det visst dags för Timoteij att entra stora scenen i Kungsträdgården och det ville Frank gärna stanna och titta på. Vi stannade en halvtimma och tittade på de skönsjungande Skaratejerna innan vi cyklade hemåt genom folkmyllret.

Onsdag och Timoteij på scen. Frank ville absolut stanna och titta!

Det var förresten en lite cool känsla att cykla genom Stockholmsgator och vägar som kvällen till ära var helt avstängda. Folk gick överallt och jag kunde inte låta bli att tänka att det borde vara så här för alltid. Vi stannade till med cykeln vid Skeppsbron för att på avstånd betrakta det underbart vackra skeppet Götheborg där, kvällen till ära, brudparet höll middag. Frank var mest intresserad av polisbåtarna som patrullerade i vattnet utanför trots att jag mycket ingående förklarade att det fanns en livs levande prinsessa på den där bruna båten med de stora seglen.

Helt otrolig känsla att cykla mitt i vägen i ett bilfritt Stockholm.
Här nedanför slottet, Skeppsbron!!!

Själva bröllopsdagen så kommer vi nog att hålla oss borta från stadens gator och torg och allvarligt talat så bryr jag mig inte så mycket om det där men jag har absolut ingenting emot själva bröllopet. Jag tycker däremot att det är jätteroligt att ett kungabröllop kan bidra till att staden lever upp så här mycket- och eftersom det inte hör till vanligheten så måste man ju in och uppleva stämningen- i vare fall någon dag och någon kväll- och det kan vi kryssa av på listan nu.

1 kommentar:

Nansan sa...

Hej Katarina! Tack för tipset om din egen blogg. Härlig familjekänsla att ni verkligen tar tillvara huvudstadens stora aktivitetsmöjligheter. Jag missade totalt LOVESTHLM 2010, dansar just nu intensivt på Balettakademien. Men roligt kärlekstema. Ha det gott, kramen