torsdag, september 03, 2009

Surdegsbröd à la Martin

Det finns en blogg som jag följt sedan lång tid tillbaka. Bloggen heter Pain de Martin och killen som skriver är en hemmabagare som helt bakat ner sig i surdegsträsket. Han skriver lättsamt och finurligt och får det där med surdegsbak att inte verka allt för krångligt.

Jag hade en period då jag bakade lite surdegsbröd med egenhändigt tillverkade och matade surdegsämnen. När jag flyttade till Finnboda skulle jag baka mera surdegsbröd- det har inte blivit ett enda hittills. Jag satte en surdegsgrund för några veckor sedan men eftersom den inte blev matad som den ville så fick jag slänga den tillsammans med en gammal ost och lite ruttna grönsaker vid en kylskåpsrensning.

I vilket fall som helst så har Pain de Martin- Martin fått göra en bok som kommer ut i dagarna. Den boken tror jag kommer att bli en bra ingångsport till de som vill börja baka surdegsbröd. Boken vänder sig från en hemmabagare till andra hemmabagare, så jag förväntar mig att den inte kommer att vara lika krånglig och ingående som t.ex Jan Hedhs brödböcker.

Boken heter Surdegsbröd: recept och tips för en hemmabagare, och finns bland annat att beställa från Bokus för 154 kronor. Bra pris och säkerligen värd var enda krona!


(Bildkälla:bokus.se)

Inga kommentarer: