tisdag, juni 09, 2009

Bara några dagar kvar på Vilans dagis

I dag är det gråtrist och regn. Man undrar när sommaren ska komma på riktigt?!

I går hade vi avslutningssamtal på dagis. Fröken Ingegerd visade bilder och berättade om året som gått. Det var inte så mycket mera än så. Vi ska få en pärm som de ställt i ordning under året med bilder och sånger från Franks dagistid på Vilans förskola. Det känns lite vemodigt att byta dagis eftersom Frank haft så bra fröknar på sitt nuvarande dagis men eftersom det ändå var dags att byta grupp och han inte skulle få ha kvar samma fröknar så känns det helt rätt. Själva dagiset och organisationen runt omkring har inte varit så inspirerande och rolig och jag tror att ett dagis kan vara så mycket mera än vad just Vilan har varit. Man läser på andra bloggar och på nätet vad vissa förskolor gör och jämför man det då med Vilans så är de väldigt tråkiga. Det ska bli spännande att se hur det blir på det nya Finnboda dagiset. De som bor här i kvarteret och redan har sina barn där säger sig vara väldigt nöjda.

17 juni slutar Frank på Vilans och 17 augusti ska han börja på Finnboda förskola tillsammans med 4 kompisar från gamla dagiset.

5 kommentarer:

Linda sa...

Hej,
Sökte lite på nätet om Vilans och Finnboda för vårt barn som ska börja till hösten (då 1,5 år). Vi står i kö till båda. Det låter inte som du varit riktigt nöjd med Vilan, får man fråga varför? Är du mer nöjd med Finnboda?

Anonym sa...

Till Linda

Jag skulle absolut välja Finnboda om jag var du särskilt med ett barn som är 1,5 år. Jag var inte riktigt nöjd med Vilan pga maten, vissa fröknar, gården och för få aktiviteter. Vårt barn trivdes bra där så det var inget problem men jag hade högre förväntningar.

På Finnboda har de en egen kock som lagar underbar mat till barnen och många fröknar är jätteduktiga.

Lycka till med ditt val
/Katarina

Anonym sa...

Tack för svar. Tror det blir svårt att få plats på båda ser det ut som.... Vad vet du om Hälsans/Höjdens förskola?

Frank och jag sa...

Hej igen Linda

Hälsan/ Höjden- är det den som ligger på Henrikdalsberget? När vi flyttade hit för 2 år sedan fick vi plats både där och på Vilan (Finnboda hade inte öppnat då). Jag åkte dit på besök och var inte nöjd och har hört kritik på stället under åren men nu tror jag att det kanske är nya ägare (men jag vet inte alls) så jag kan inte säga ngt men ärligt talat så skulle jag inte vilja att mitt barn gick där. Vi har bekanta som inte var nöjda med stället och de blev så glada över att de fick plats på Finnboda och kunde byta, men som sagt de kanske har bättrat sig. Problemet då var att det var stor omsättning på personal och att personalen inte var nöjda med ledningen.

Var bor ni någonstans? Hoppas att ni hittar ngt dagis som känns bra!
MVH
Katarina

Anonym sa...

Tack för dina kommentarer. Vi har nyligen flyttat till radhusområdet på Henriksborgsvägen. Står i kö till både Vilan och Finnboda men båda har sagt att det inte är troligt att vi får plats till hösten för det är så många före i kön och sedan har de även många på g med syskonförtur. Hammarby sjöstad är ju inte lätt att få plats i heller. Det kommer väl lösa sig på ett eller annat sätt.