lördag, juli 23, 2011

Utöya- många döda ungdomar

Jag sitter med min underbara lilla bebis i famnen och ger honom mat då jag på radion nu får höra att det är över 80 döda ungdomar på ön. Jag tänker på att även dessa ungdomar någongång legat i sina ömma möders famnar som lovat att älska dem och skydda dem från allt- och nu är de döda. Stackars alla de föräldrar som nu mist en son eller en dotter i detta overkliga attentat. Jag kan inte sova. Jag mår illa. Hur ska man kunna skydda sina barn från detta? Var är världen på väg när ett gäng ungdomar inte ens är trygga på en liten harmlös, skogsbeklädd ö utanför Oslo? Hur kan någon vara så sjuk och kall och bara skjuta ner människor på det viset? Jag tänker även på de som gömt sig och kommit undan, hur mådde de mitt upp i allting och hur kommer de att må fortsättningsvis? Hur rädda måste inte de ha varit- det går inte att förstå.

Bomben i Oslo känns obetydlig i jämförelse med det som hänt på Utöya. Hur kan någon ge sig på helt oskyldiga ungdomar på det viset? Det är ofattbart. Jag blir så ledsen och berörd.Jjag tänker på detta och kan absolut inte sova.

Inga kommentarer: